Hoezo, het rijbereik van elektrische auto’s is een probleem? Drie exemplaren van de Hyundai Kona Electric hebben zopas een rijbereikrecord gevestigd door respectievelijk 1.018, 1.024 en 1.026 kilometer af te leggen op één enkele batterijlading. Dat betekent dat de Kona’s met batterij van 64 kWh tussen de 6,24 en de 6,28 kWh/100 km nodig hadden, wat drastisch minder is dan het officiële WLTP-verbruik van 14,7 kWh/100 km (rijbereik van 484 kilometer).
Volledig standaard
Het record werd gereden op een Duits circuit en is bevestigd door het Duitse auto-expertisecentrum Dekra. De auto’s waren volledig standaard, met inbegrip van de banden. De teams reden met de dagrijlichten ingeschakeld, maar met de airco uit om stroom te besparen. De gemiddelde snelheid lag op een lage 30 km/u, maar dat komt overeen met wat je in stadsverkeer haalt. Je zou dus kunnen proberen om deze stunt met je eigen Kona Electric over te doen in de stad. Maar wacht niet te lang, want in de winter gaat het verbruik van een EV sterk omhoog…