Onlangs deelde Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, tijdens een toezichtraad van het bedrijf zijn vrees rond de toekomst van het bedrijf, en had het daarbij over te hoge kosten in vergelijking met de concurrentie. Een vrees, zo schrijft de Duitse krant Handelsblatt, die het “één op de vier arbeidsplaatsen zou kunnen bedreigen” en zou kunnen leiden tot “het schrappen van zo’n 30.000 banen” bij Volkswagen. 

Na deze op zijn minst zorgwekkende uitlatingen deed de entourage van de VW-baas er alles aan om de uitspraken wat te temperen. Herbert Diess bracht “speculaties over een extreem scenario” naar buiten die verwijzen naar de introductie van de vierdagenweek in 1994, die “destijds meer dan 30.000 banen redde,” nuanceerde een bron bij de vakbond die deel uitmaakt van het toezichtraad. Er is echter wel een “consensus” dat “indien de nodige aanpassingen niet gedaan worden in de komende jaren, het in het extreme geval gevolgen zou kunnen hebben op de tewerkstelling,” benadrukte dezelfde bron. Volkswagen zal dus zonder aarzelen zijn industrieel model moeten herzien, dat leidt geen twijfel. 

Paradigmaverschuiving

Vandaag de dag is er voor de productie van een model met verbrandingsmotor meer handenarbeid nodig dan voor een 100% elektrisch model. Gezien de recente evolutie van de markt zien heel wat autobouwers zich genoodzaakt om keuzes te maken, waaronder die voor een 100% elektrisch gamma. En dat terwijl een nieuw soort concurrentie, één die net gespecialiseerd is in elektrische mobiliteit, kan starten van een wit blad om nieuwe producten te ontwikkelen zonder daarbij gebruik te maken van bestaande infrastructuur. Op die manier beschikt het over een efficiëntere en dus minder dure productie. 

Enkele dagen geleden maakte Toyota, bij monde van Akio Toyoda, de CEO van ‘s werelds grootste autobouwer, een gelijkaardige bedenking nu Japan de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor wil verbieden tegen 2035. In die context bevestigde Toyoda dat een 100% elektrisch wagenpark in Japan zou bijdragen aan het schrappen van zowat 5,5 miljoen jobs in het land! Dat zijn alle arbeiders actief in de lokale autosector… Misschien een wat extreme voorstelling, maar het geeft de spanning aan die vandaag de dag heerst in de auto-industrie. 


?