LG Chem, de Koreaanse reus die onder meer batterijen voor elektrische auto’s bouwt, heeft ingestemd om General Motors een forse schadevergoeding te betalen van 1,9 miljard dollar (1,64 miljard euro volgens huidige wisselkoers). De Chevrolet Bolt, het elektrische model van General Motors voor de grote massa, kampt namelijk met een vurig probleem: het ene na het andere exemplaar vliegt spontaan in brand tijdens het opladen. De schuldige is de batterij van leverancier LG Chem, die eerder ook al voor brandjes zorgde in Koreaanse exemplaren de Hyundai Kona EV.
Grote belangen
GM zag zich verplicht om alle exemplaren van de Bolt die tussen 2017 en 2021 zijn verkocht terug te roepen en de batterij ervan te vervangen. Die operatie heeft de Amerikaanse gigant ruwweg 2 miljard dollar gekost, en LG Chem betaalt nu dus het grootste deel daarvan terug. De Koreanen hebben daar alle belang bij, want zij mogen de volgende generatie Ultium-batterijen voor GM bouwen, die naar verwachting in veel grotere volumes zullen worden afgenomen.
Wat met andere EV’s?
Is het dossier rond de batterijen van LG Chem een voorbode van nog vele andere EV-branden? Niet noodzakelijk: de Chevrolet Bolt en Hyundai Kona EV waarvan sprake is, hebben één belangrijk element gemeenschappelijk: ze gebruiken batterijcellen van het pouch-type. Dat betekent dat het omhulsel van de cel in een vervormbaar kunststof materiaal is gemaakt. De meeste EV’s gebruiken cellen met een harde kunststofmantel (prismacellen) of zelfs met een cilindervormige metalen mantel. Tesla’s Elon Musk heeft in het verleden al meermaals aangehaald dat hij een tegenstander is van pouch-cellen, net omdat hij van mening is dat dit type cellen te brandgevaarlijk is. Toch zijn er best wat EV’s die pouch-cellen gebruiken: de Nissan Leaf, Audi e-tron 50, Porsche Taycan en Jaguar I-Pace, om maar een paar grote namen te noemen…