Het is een bijzonder praktische evolutie die echter niet heel nieuw is. De technologie is al een tijd te vinden in private laadnetwerken zoals dat van Tesla. Maar het is een première voor een Europees netwerk. Het probleem was dat er eerst een akkoord gemaakt moest worden op het vlak van gegevensbescherming tussen de verschillende autobouwers en Ionity.

Hoe werkt het? 

Het systeem is niet echt ingewikkeld. In plaats van een abonnement bij Ionity,moet je je bankgegevens rechtstreeks ingeven in je auto. Vanaf het moment dat je hem aan een Ionity-laadpaal koppelt, communiceert de auto de nodige gegevens om de exacte kost van je laadbeurt van je rekening te halen. Handig. 

Een akkoord tussen verschillende autobouwers

Dat de technologie geïmplementeerd kon worden, is dankzij de ISO 15118 beveiligingsnorm waarover de autobouwers een akkoord bereikten. Ionity spreekt op dit moment enkel over de voertuigen van de merken die mee aan de wieg stonden van het laadnetwerk. Dat zijn VW, BMW, Ford, Mercedes en Hyundai. Eigenaars van een Mustang Mach-E, EQS of Taycan moeten dus niets meer doen wanneer ze hun auto koppelen, behalve wachten tot hun batterij min of meer snel opgeladen is.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: