Na zijn kleine broertje, de Fiesta, is nu de Focus aan de beurt voor een restyling in de helft van zijn carrière. Zoals de spionagefoto’s al deden vermoeden, brengt deze facelift nieuwe full LED koplampen (standaard) met een subtielere lichtsignatuur. We zien ook een nieuw radiatorrooster met in het midden het Ford-logo, dat dus niet langer op de motorkap zit. 

Die aanpassingen gelden voor de volledige Focus-familie, maar Ford maakt ook van de gelegenheid gebruik om de specifieke persoonlijkheidstrekken van elk van de modellen binnen het gamma te versterken. Zo toont de Active-uitvoering zich net iets meer SUV. De sportieve ST kan voortaan ook besteld worden in het ‘Mean Green’, net zoals de Puma ST

Handigere break

Ford wilde ook de break-versie van de Focus praktischer maken in het gebruik. De autobouwer laat weten dat het koffervolume erop vooruit gaat (1.653 l). Maar Ford heeft vooral ook een nieuwe zone toegevoegd die bestand is tegen vocht, en een nieuwe verticale scheidingswand voor de bagage. 

XXL scherm

Binnenin kan je niet naast het nieuwe centrale aanraakscherm van het SYNC 4 infotainmentsysteem kijken. Het is voortaan… 13,2 duim groot! SYNC4 zorgt er bovendien voor dat online updates mogelijk worden, “Power-Up” in Ford-termen, om zo de functionaliteit van het systeem gaandeweg te verbeteren. Ford kondigt trouwens aan dat het tijdelijk de met de cloud geconnecteerde navigatie aanbiedt aan nieuwe kopers, die op die manier het gebruik kunnen testen.

 

We zien ook de komst van nieuwe uitrusting, zoals de actieve rijstrookassistent die gekoppeld is aan de dodehoeksensoren en rekening houdt met de lengte van een eventuele aanhangwagen, adaptieve LED koplampen of nog het Rear Occupant Alert systeem dat de bestuurder waarschuwt wanneer er nog kinderen op de achterbank zitten bij het verlaten van het voertuig. 

Powershift en elektrificatie

Op mechanisch vlak zien we geen grote revolutie. Ford biedt nog geen hybride of plug-in hybride aan op zijn Focus. De recent licht geëlektrificeerde motorisaties (EcoBoost 48 volt) blijven op post. Wel wordt het mogelijk om de 1.0 EcoBoost 48 volt met 125 of 155 pk te koppelen aan een automatische Powershift versnellingsbak met dubbele koppeling (7 versnellingen).

 

We noteren ook dat de 1.5 EcoBlue diesel beschikbaar blijft. De sportieve ST-uitvoering (beschikbaar als 5-deurs of break), behoudt enkel de 2.3 liter turbo benzine van 280 pk, en dat met een keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verhoudingen of een automatische 7-bak.