De Amerikaanse Duke-universiteit in North Carolina trekt aan de alarmbel. Volgens de universiteit “kunnen we onze koppen niet langer in het zand steken”. “Bedrijven moeten beginnen nadenken, net als de overheid”, aldus de universiteit over het onderwerp van de zelfrijdende auto.

De komende jaren zal de zelfrijdende auto zich verder ontwikkelen. Dat zal niet naar de zin zijn van Donald Trump, een vurig verdediger van werkgelegenheid: in de Verenigde Staten alleen riskeren vier miljoen taxi- en vrachtwagenchauffeurs hun job te verliezen als de zelfrijdende auto er komt.

En die zelfrijdende auto zal niet meer lang op zich laten wachten: met het Otto-concept, waarmee een vrachtwagen zonder chauffeur een lading bier leverde, bewees de evolutie al een bedreiging te vormen voor de klassieke leveranciers.

Naast de puur praktische aspecten zouden zelfrijdende auto’s onze wegen ook veiliger moeten maken. Het merendeel van de constructeurs waagt zich al aan het avontuur en rust zijn prototypes uit met systemen die elk ongeval moeten vermijden. Volgens sommige statistieken maken verkeersongevallen namelijk wereldwijd elk jaar 1,3 miljoen slachtoffers. Een deel van die ongevallen is te wijten aan een afgeleide of vermoeide chauffeur. Iets waar de elektrische auto dus geen last van heeft.