Onlangs is de tweede generatie van de Hyundai Kona officieel aangekondigd. Hoewel we zijn uiterlijk reeds konden bekijken en zijn nieuwe, ruimere afmetingen reeds konden zien, hadden we nog weinig tot geen technische informatie over zijn motoruitvoeringen. Vandaag geeft Hyundai ons vooral informatie over de elektrische variant.

Tot 490 km rijbereik

De Kona biedt de keuze uit twee batterijen: de eerste heeft een capaciteit van 48,4 kWh en is gekoppeld aan een motor van 114,6 kW (156 pk) die 255 Nm koppel levert. De tweede batterij heeft een capaciteit van 65,4 kWh, waardoor het vermogen stijgt naar 160 kW (218 pk). Met de laatste batterij zou de Koreaanse SUV tot 490 km per laadbeurt moeten kunnen afleggen. De 400V-architectuur maakt het mogelijk om van 10 tot 80% batterijniveau te gaan in 41 minuten.



Een "Frunk", V2L en nog veel meer!

Deze elektrische Kona heeft ook twee schermen van 12,3 inch die over-the-air updates kunnen ontvangen. Daarnaast heeft de auto een "frunk", wat een kleine bergruimte aan de voorkant van de wagen is, een V2L-functie en een one-pedal driving mode genaamd "i-PEDAL". Niet slecht.

Niet voor de zomer...

Hyundai biedt de Kona niet alleen aan in een volledig elektrische versie. Hybrides en zuivere brandstofmotoren staan ook op de planning. Deze laatste zouden deze zomer al op de markt moeten komen, terwijl we tot de herfst moeten wachten om de elektrische Kona op de weg te zien.