1. Bond Minicar
Net na de oorlog begrepen constructeurs al snel dat de sector van de luxewagens zo goed als geen commercieel perspectief had. Het meest succesvolle segment was dat van de betaalbare kleine karretjes. De Bond Minicar was een pionier op dit vlak. De driewieler werd onthuld in 1949 en was uitgerust met een kleine tweetakt eencilinder van 122 cc uit een motorfiets. De topsnelheid van 30 mph (48 km/u) werd destijds gezien als ruim voldoende.
2. BMW 700
De 700 wordt geroemd omdat hij het merk wat zuurstof heeft gebracht. Hij werd aangedreven door de motor van de motorfiets R51/3, een tweecilinderboxer van 700 cc. Hij was luchtgekoeld en ontwikkelde aanvankelijk 30 pk. Voor de autosport slaagde BMW er echter in om tot 70 pk uit dit blok te peuteren.
3. Peel P50
Deze tv-ster (hij verscheen in een reportage van Top Gear) staat gekend als de kleinste auto ter wereld. De “50” verwijst naar zijn cilinderinhoud. Het torretje uit een DKW-bromfiets ontwikkelde slechts 4 pk, maar beloofde wel een topsnelheid van 60 km/u en een verbruik van minder dan 3 l/100 km. Wie zegt dat oldtimers altijd zuipschuiten zijn?
4. Isetta
Dit is waarschijnlijk de meest gekende auto uit dit lijstje. Deze stadswagen werd door ISO Rivolta bedacht om Italië op wielen te krijgen. Helaas zette hij daarbij de Fiat 500 in de schaduw. Daarom werd zijn productielicentie verkocht aan talrijke buitenlandse autobouwers, waaronder BMW in Duitsland en Velam in Frankrijk. Oorspronkelijk had hij een tweetaktmotor van 200 cc, of in de Velams zelfs van 236 cc (geleend bij een Puch-motorfiets).
5. Honda Z
Om te kunnen worden verkocht als ‘kei car’ moest de Honda Z bij zijn lancering in 1970 voldoen aan bepaalde vereisten rond formaat en motor. Ondanks een minuscule cilinderinhoud van slechts 354 cc ontwikkelde de kleine Z360 tot 36 pk bij… 9.000 o/m. Jawel, het ging wel degelijk om motorfietstechniek. Voor Europa werd een motor van 600 cc aangeboden. Deze tweecilinder was niet veel krachtiger, maar bood daarentegen wel veel meer koppel bij lage toerentallen.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: