De Rally van Oost-Afrika wordt al georganiseerd sinds 1953. Vandaag heet hij Rally van Kenya en maakt hij al 19 jaar lang deel uit van het wereldrallykampioenschap. In zijn hoogdagen was hij bijna 6.000 kilometer lang en zag hij legendarische auto’s voorbijkomen als de Toyota Celica, Lancia Delta Integrale en Peugeot 205 T16. In 1971 ging echter een Nissan met de eerste plaats aan de haal: de 240Z.
Race-Juke
Om die overwinning te vieren heeft Nissan geprobeerd om zich in te beelden hoe een Juke er vandaag uit zou zien als hij aan zo’n beproeving zou worden onderworpen. Het resultaat is sensationeel. De kleine SUV die doorgaans gebruikt wordt om met stijl door de stad te laveren lijkt plots klaar om zijn tanden te laten zien in de Afrikaanse wildernis. Zijn uiterlijk is rechtstreeks geïnspireerd op de auto die in 1971 won, met onder meer een zwarte motorkap met extra koplampen, maar het Japanse merk heeft zijn conceptcar wel uitgerust met een heel andere motor dan die van de 240Z.
Hybride?
“De motor van de JUKE Rally Tribute Concept zou een elektrische hybride zijn, met onmiddellijk beschikbaar extra koppel om de prestaties onder alle omstandigheden te verbeteren”. We vermoeden echter dat het geen plug-inhybride is, want een stekker vinden in het midden van de Afrikaanse savanne is ongetwijfeld geen sinecure. Het idee van de koppelverhoging kunnen we echter wel begrijpen. De race-Juke zal ongetwijfeld nooit het conceptstadium verlaten. Maar deze tekeningen vormen alvast een mooi eerbetoon aan zijn voorganger, die vandaag te zien is in Zama in de collectie van Nissan.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: