20210712071845preview-928x522.jpg

1. Bedoeld om het merk bekendheid te geven

Datsun, dat in Japan bekend stond om zijn relatief anonieme berlines, wou een internationale reputatie opbouwen. Destijds was een sportieve coupé het meest efficiënte middel om dat te bereiken. Toyota had die methode al toegepast met de schitterende 2000 GT. Bij Datsun leidde dat tot de 240Z, een model dat een lange lijn van sportieve modellen lanceerde en dat voor sommigen vandaag nog steeds het meest begeerlijke is.

2. Modern en krachtig

De 240Z werd eind de jaren ’60 geboren maar gebruikte behoorlijk moderne technische oplossingen: een zelfdragend koetswerk, een motor met bovenliggende nokkenassen, een manuele vijfversnellingsbak (buiten de VS), tandheugelbesturing en 4 onafhankelijk opgehangen wielen. Onder de motorkap lag een zescilinder in lijn van 2,4 liter die 150 pk ontwikkelde en die in zijn tijd tot mooie prestaties leidde: een top van meer dan 200 km/u en 0 naar 100 km/u in nauwelijks meer dan 8 seconden.

20210712070322dat3.jpg

3. Betrouwbaar

Terwijl de Europese (en vooral Britse) sportwagens van die tijd te kampen hadden met een weinig benijdenswaardige reputatie qua betrouwbaarheid, was de Datsun solide. Een exemplaar dat goed gerestaureerd en onderhouden is, brengt je de wereld rond. Als bewijst telt de buitengewone overwinning in de East African Rally van 1973.

4. Maar niet onverwoestbaar

De grootste vijand van de 240Z was net zoals bij alle wagens van zijn tijd: roest. Inspecteer hem grondig, te beginnen bij de bevestigingspunten van de schokdempers, de vloerplaat en de langsliggers. Weet ook dat de afwerking vrij licht is: de materialen zijn niet goed tegen de tand des tijds opgewassen. Op mechanisch vlak kijk je best de synchro’s van de versnellingsbak en de spanning van de distributieketting na.
20210712070321dat1.jpg

5. Prijs

Voor een Toyota 2000 GT moet je een bedrag met 6 nullen neertellen, maar de 240Z is veel betaalbaarder: een mooi exemplaar tik je vanaf 30.000 euro op de kop en de beste auto’s gaan tot 40.000 euro. Hoed je voor Amerikaanse exemplaren, die soms slecht gerestaureerd zijn en die maar 4 versnellingen hebben. De versies met automaat (3 trappen) zijn minder fijn om mee te rijden.

20210712070322dat2.jpg

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: