In 1969 verraste Morgan de autowereld door de Plus 4 te vervangen door een Plus 8! Zoals zijn naam al doet vermoeden, kreeg de motor het dubbele aantal cilinders, dankzij de invoering van de beroemde Rover V8. Sterk, pittig, melodieus en vooral heel licht: hij paste de Morgan als gegoten en veranderde hem in een echte dragster! De productie ging door tot... 2004, en dat met dezelfde V8 die intussen aan longvolume en vermogen gewonnen had...

1. Opgepast met de structuur!

Nee, het chassis is niet van hout en pas in 1986 besloot Morgan een verzinkt onderstel als optie aan te bieden! De structuur die de koetswerkpanelen ondersteunt, die is inderdaad van hout! In essen, om precies te zijn. Daarbij werd de pas vanaf 1985 beschermingsmaatregelen toegepast! Modellen van voor dat jaartal moeten daarom zorgvuldig geïnspecteerd worden. Ons advies: laat je bij de aankoop begeleiden door een specialist in deze modellen!

2. Een solide motor, maar niet onverslijtbaar!

De originele Buick V8 is sterk... maar zijn ontwerp dateert uit het begin van de jaren '60! Hij vereist daarom zorgvuldig en regelmatig onderhoud. Ons advies? Een aluminium radiator om het koelsysteem te helpen, dat soms wat verouderd is. Wat de evoluties betreft, moet je weten dat injectie vanaf de jaren 1980 toegepast werd, terwijl de cilinderinhoud in 1990 werd vergroot van 3.5 tot 3.9 liter. Van 1997 tot 2002 bood Morgan een optionele 4.6 liter (220 pk) aan. Die was erg zeldzaam: er werden er slechts 65 van verkocht.

3. Verschillende versnellingsbakken

Er werden achtereenvolgens verschillende versnellingsbakken gemonteerd. De eerste, die "Moss" heet, is stroef in gebruik, maar hij lijkt onbreekbaar te zijn! De volgende exemplaren, geleverd door Rover, zijn veel prettiger in de omgang. Pas echter op voor de exemplaren met 5-versnellingen, die drukgesmeerd zijn: hiermee mag de auto niet gesleept worden met de achterwielen op de grond!

4. Een vooras om in het oog te houden!

Het ontwerp van de vooras dateert uit de jaren... '30! Dit betekent dat hij regelmatig onderhouden moet worden, met smeren om de 2.000 tot 3.000 km! Als de besturing onnauwkeurig lijkt, is het waarschijnlijk tijd om de bussen en de stangen te vervangen, wat je al snel meer dan 1.000 euro kost! Een kritiek punt om te checken voor je koopt...

5. Een auto om aan te werken!

De afwerking van een Morgan is charmant maar vaak ook onvolmaakt! De bouten moeten vastgedraaid worden, de elektronica is soms grillig en de montage lijkt soms meer op een doe-het-zelf klus. Ga in elk geval uitsluitend voor een auto die door zijn verschillende eigenaars goed onderhouden is en doe dat zelf ook!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: