1. Spartaans of luxueus?
Het imago van de Range Rover is vandaag onlosmakelijk verbonden met een notie van luxe en comfort, zoals de nog maar pas onthulde vijfde generatie bevestigt. De eerste generaties waren echter behoorlijk rudimentair: het dashboard in kunststof kon niet eenvoudiger, de ramen gingen manueel open, schakelen deed je zelf, de stoelen hadden een vinylbekleding en geluiddemping was nagenoeg afwezig, waardoor de vroegste modellen een behoorlijke beproeving vormden voor dagelijks gebruik. Vanaf de jaren ’80 won de Range Rover aan luxe, prestaties en comfort: 4 deuren (1981), een automaat (1982), injectie (1985),…
2. Motoren
“Een Range Classic is enkel denkbaar met een V8” bevestigen amateurs… We kunnen hen moeilijk ongelijk geven, zoveel aangenamer is de V8 op benzine dan de viercilinderdiesel die vanaf 1986 werd aangeboden. De befaamde Rover-V8 was betrouwbaar, maar moet wel op gezette tijden worden opgevolgd en onderhouden, vooral dan voor wat de oliewissels betreft, die om de 5.000 kilometer worden aangeraden. Vraag zeker alle facturen en luister naar distributiegeluiden, wat op een dikke factuur kan wijzen. Aan dieselzijde zijn de motoren vrij betrouwbaar, vooral de 200 TDi.
3. Ophanging
Onder de overgrote meerderheid van de Range Classics zit een traditionele ophanging met veren en dempers. Enkel de allerlaatste exemplaren konden genieten van luchtveren. Die laatsten beloven wonderen op papier, maar vormen vooral een gigantische nachtmerrie om ze weer in werkende staat te krijgen. Kijk uit naar het minste spoortje van roest rond de dempersteunen.
4. Koetswerk
De meeste koetswerkpanelen zijn in aluminium gemaakt, maar toch hebben de Classics een paar stalen elementen die verzot zijn op roest. Het is trouwens hét zwakke punt van deze Range Rovers: inspecteer de onderkant van de wagen grondig voor je koopt en wantrouw bijgelakte plekken waar ellende onder verscholen gaat. Gelukkig is het chassis zelf vrij robuust.
5. Prijs
Van 10.000 euro voor een exemplaar met veel werk aan tot bijna 80.000 euro voor een van de allereerste versies “Suffix A” in smetteloze conditie, de prijsvork is heel breed. Ga uit van een budget van bijna 30.000 euro voor een heel mooie V8.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: