Nadat de SL uit de catalogus van Mercedes was verdwenen keert hij nu terug. Hij krijgt de zware taak om tegelijk de S-Klasse Cabriolet en de AMG GT Roadster te vervangen. Enige uiterlijke verwantschap met die laatste valt trouwens moeilijk te ontkennen. Toch verzekert Mercedes ons dat hij op een unieke 2+2-architectuur rust die geen enkel onderdeel met andere modellen deelt.
Echte GT
Het interieur baadt in luxe: Airscarf, personaliseerbaar digitaal instrumentenbord met 3D-weergave of een groot verticaal scherm dat we recent voor het eerst zagen in de jongste S- en C-Klasse. Toch heeft dat scherm hier een uniek trekje: de hellingshoek kan elektrisch worden versteld van 12 naar 32 graden om weerspiegelingen van het zonlicht te vermijden wanneer je met geopende kap rijdt.
De nieuwe SL heeft bovendien twee extra zitplaatsen achterin, al benadrukt Mercedes dat die enkel geschikt zijn voor mensen kleiner dan 1,50 meter. Net genoeg om kleine kinderen naar school te voeren. Als er onderweg regen zou beginnen vallen, kan de kap in slechts 15 seconden worden gesloten, ook rijdend bij snelheden van tot 60 km/u. Allemaal eigenschappen die typisch GT zijn.
Ook een echte sportwagen
De SL is nochtans ook een sportwagen, die rechtstreeks is ontwikkeld door de experten van AMG. Zo heeft hij gestuurde achterwielen, een actieve elektronische rolcontrole en zelfs koolstofkeramische remmen. Voor het eerst is hij uitgerust met vierwielaandrijving. Dat is ook nodig om alle vermogen op de weg te krijgen…
Twee harten, telkens met 8 cilinders
Bij zijn lancering is de SL enkel verkrijgbaar met twee V8-motoren: de 63 AMG 4Matic+ en de 55 AMG 4Matic+. De eerste ontwikkelt 585 pk en 800 Nm aan koppel, sprint van 0 naar 100 km/u in 3,6 seconden en haalt een topsnelheid van 315 km/u.
De tweede biedt 476 pk, 700 Nm aan koppel, tikt de 100 km/u aan na 3,9 tellen en gaat door tot 295 km/u. Later wordt het gamma nog aangevuld met andere motoren en er staat een nog sterkere hybride variant in de steigers.
Een coupé?
Weet ook dat deze SL er enkel als cabrio zal zijn. De coupéversie wordt de GT, die op hetzelfde platform gebaseerd zal zijn. Hij wordt radicaal veel ‘gemener’, zo bevestigde Jochen Hermann, technisch directeur bij AMG, in een recent interview: “Vandaag ligt de nadruk op de SL, maar wanneer je een volledig nieuwe architectuur ontwikkelt ga je daar niet slechts één model van afleiden. De GT wordt een heel andere auto dan de SL, want zelfs met dezelfde aandrijflijn of basisstructuur kunnen en moeten we van de GT een nog veel sportievere auto maken.”