1. Kies je versie!
De van 1962 tot 1980 gecommercialiseerde Spitfire kende heel wat evoluties. De allereerste, die “Spitfire 4” gedoopt werd, had een 63 pk sterke 1,1 liter viercilinder onder de kap. Hij bleef slechts twee jaar in productie en werd in 1964 opgevolgd door de MK2 met een iets sterkere motor. In 1967 volgde de Mk3, die met zijn 75 pk sterke 1,3 liter de krachtigste was van alle Spitfires!
In 1970 krijgt de Spitfire een grondige facelift, met een stabielere achtertrein, maar wel een tiental pk’s minder: de MKIV. De 1500 tenslotte, blijft in productie van 1974 tot 1980. Doorheen de jaren werd de Spitfire comfortabeler, maar verliest hij niets van zijn karakter… Vandaag zijn de MK3 en de 1500 het populairst, de eerste voor zijn charme en zijn prestaties, de tweede voor zijn comfort en polyvalentie.
2. De betrouwbaarheid, een gevoelig onderwerp?
De Spitfire heeft een niet altijd even goede reputatie op het vlak van betrouwbaarheid. De productiekwaliteit is middelmatig, de auto roest uitvoerig en het elektrische systeem is soms wispelturig. Het 1500-blok van de laatste exemplaren houdt bovendien niet van hogere toerentallen en durft al eens problemen te geven met de drijfstangen wanneer je toch aandringt! Hij is minder betrouwbaar dan zijn directe concurrenten bij MG, maar toch kan de Triumph Spitfire zich van zijn beste kant tonen op het vlak van duurzaamheid, wanneer hij perfect onderhouden en gerestaureerd is met kwalitatieve onderdelen!
3. Onderdelen en onderhoud
En nu we het toch over onderdelen hebben: het goede nieuws is dat alles (of toch bijna) verkrijgbaar is aan bodemprijzen! Er zijn heel wat specialisten en als je graag zelf sleutelt, zal je blij zijn om te horen dat het onderhoud eenvoudig is. Toch is niet alles rooskleurig: de fabricagekwaliteit laat vaak te wensen over!
4. Hoeveel?
Op kleine plattelandswegen met een vlak wegdek komt de Spitfire het best tot zijn recht, met een tot de verbeelding sprekende brom (vooral bij de eerste versies), een zitpositie laag bij de grond en de wind in de haren… Tel daarbij een sympathieke lijn en een onderhoudsvriendelijke mechaniek en je begrijpt waarom de Spitfire tussen de 8.000 en 17.000 euro kost! Onze tip? Ga voor de MKIV, een polyvalente versie met een ‘veilige’ achtertrein en een motor die robuuster is dan de 1500. Je zou een mooi exemplaar moeten kunnen vinden voor minder dan 12.000 euro.
5. De leuke opties
Twee opties kunnen een belangrijke impact hebben op de waarde: de hardtop en de overdrive. De eerste zorgt voor wat extra elegantie en comfort in de winter, maar je moet hem kunnen stockeren en iemand bij de hand hebben om hem te helpen (de)monteren! De overdrive is dan weer een ‘vijfde versnelling’ en zorgt ervoor dat het toerental op de snelweg lager ligt. Daardoor kan je de Spitfire ook gebruiken voor langere reizen… als hij werk natuurlijk!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: