20210615122556mer1.jpg

1.     Welke motor?

In deze SLK is de keuze enorm: van een 1.8-viercilinder met compressor van 163 pk tot een kokend hete atmosferische V8 in de AMG-versie (5,4 liter en 360 pk), er is voor elke bestuurder wel iets. Ons advies? Ga voor een V6-versie. Die zijn oneindig veel plezieriger en krachtiger dan de viercilinders, maar ook duidelijk minder duur dan de V8. De 280 met zijn drieliter van 231 pk volstaat al ruimschoots. De SLK 350 (3.5-V6 van 272 pk) biedt dan weer heuse sportwagenprestaties.

2.     Meer comfortabel dan sportief?

De SLK is echt een aangename auto, ook voor lange afstanden. Van alle roadsters van destijds is hij wellicht de meest verfijnde. Het rijgedrag is weliswaar efficiënt, maar zou sportieve bestuurders kunnen frustreren. Onthoud dat de 4-cilinder wat rauwer is, ook qua klank.

20210615122558mer3.jpg

3.     Betrouwbaar

De SLK is in grote lijnen betrouwbaar en relatief eenvoudig qua onderhoud, maar ontsnapt niet aan wat elektronische bugs. Weet ook dat de AMG-versie veel duurdere onderhoudsbeurten vergt dan de klassieke varianten.

4.     AMG Black Series

Deze is voor verzamelaars. Van AMG Black Series zijn slechts 100 exemplaren gebouwd. Hij onderscheidt zich door een vast dak in koolstofvezel, flink wat verbouwingen aan het koetswerk, een verfijnde ophanging en een tot 400 pk opgevoerde motor. Vandaag tel je bijna 100.000 euro neer voor een mooi exemplaar.

5.     Hoeveel?

Van deze tweede generatie van de SLK zijn van 2004 tot 2011 meer dan 240.000 exemplaren gebouwd, waardoor hij niet bepaald zeldzaam is in de zoekertjesrubrieken. De prijzen beginnen bij minder dan 8.000 euro voor een SLK 200K met veel kilometers, maar het gemiddelde op de markt zit rond de 12.000 euro. De V6-versies zijn duidelijk minder frequent te vinden en wisselen voor 15.000 tot 20.000 euro van eigenaar. De AMG tot slot is een pak duurder: 25.000 tot 30.000 euro – maar dan moet je er eerst nog een vinden die te koop staat.

20210615122558mer2.jpg