Authentiek: Mazda MX-5

Al meer dan 25 jaar weet Mazda ons te plezieren met de MX-5. De Japanner schoot meteen raak bij de eerste generatie: een simpele auto, achterwielaandrijving, zonder fantasietjes maar elegant en goed afgewerkt. Het rijplezier is bij alle snelheden verzekerd, wat tegenwoordig bijzonder is.

Puur en hard: Caterham 165

Voor ongeveer dezelfde prijs als een Mazda MX-5 heb je een nog exclusievere en radicalere auto: de Caterham 165. Die keert terug naar de essentie met een minimalistische uitrusting: zelfs de voorruit is een optie. De driecilinder van Suzuki met 80 pk is ruimschoots op zijn taak berekend. Maar veelzijdig is deze Caterham absoluut niet.

Verzamelstuk: Porsche Boxster Spyder

Een Porsche voor puristen met een stevigere motor (375 pk) maar een sterk vereenvoudigde uitrusting zonder radio of klimaatregeling (gratis opties). In nood beschermt deze Boxster zijn passagiers met een deels manueel te bedienen kap. Nog een detail voor de liefhebbers van sensaites: hij schakelt alleen manueel.

Blikvanger: McLaren 650S Spyder

Ferrari en Lamborghini hebben nog geen cabrioversie van hun 488 GTB en Huracan. Zoek je zo’n sportwagen in cabrioversie, ga dan aankloppen bij McLaren, dat een zeer doeltreffende 650S Spyder aanbiedt. De 650 paarden en het chassis van koolstofvezel zijn uitstekend.

Klassieker: MGB

Vrees je voor de herverkoopwaarde? Investeer je liever in een klassieker? De MGB is iets voor jou. Betrouwbaar (voor een oude Britse auto dan toch), chic én ondersteund door heel wat specialisten. Nog beter: iedereen kan eraan werken.