5 auto’s kiezen is een delicate opdracht, zoveel ‘revolutionaire’ exemplaren werden er gebouwd bij het merk met het steigerende paard in zijn logo. We denken bijvoorbeeld aan de 275 GTB, de eerste Ferrari waarvan het onderstel écht in orde was, of nog de 308 GT4, de eerste 2+2 volumemodel van Ferrari met een V8 centraal achterin en een design van Bertone. We hadden ook de recente 296 GTB kunnen kiezen, met zijn nieuwe V6 hybride aandrijving. Kiezen is verliezen...
1. Ferrari 250 GT
Dit is waarschijnlijk het belangrijkste model in de geschiedenis van Ferrari. Voor dit model waren Ferrari’s voor op de weg racewagens die aangepast werden voor de openbare weg. Met de 250 deed het merk zijn intrede in het industriële tijdperk. Van de 250 GTE, de vierzitter, werden er trouwens meer dan 1.000 verkocht!
2. Ferrari 365 GT4 BB
Als we de Dino 206 GT buiten beschouwing laten, die geen steigerend paard opgespeld kreeg, is de 365 GT4 BB de eerste auto van het merk met een motor centraal achterin. En wat voor een motor: in tegenstelling tot zijn voorgangers bedraagt de hoek tussen de cilinders van deze 4,4 liter grote V12 exact 180 graden, waardoor ze horizontaal liggen!
3. Ferrari 400
Nog een revolutie voor het merk: in 1976 stelde Ferrari met de 400 een vierzitter voor die standaard voorzien was van een automatische versnellingsbak! Een handbak werd als optie aangeboden, maar de meeste auto's werden geleverd met de versnellingsbak zonder linkerpedaal. Tegenwoordig zijn alle nieuwe Ferrari-modellen standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak!
4. Ferrari F40
De F40, het laatste model dat tijdens Enzo Ferrari's leven werd ontworpen, was de eerste auto waarin zeer exotische materialen werden gebruikt. De radicale F40 is ook vandaag nog geliefd, met zijn angstaanjagende twin-turbo V8 centraal achterin en die bijna 500 paarden. Met minder dan 1,1 ton op de weegschaal is dit één van de meest extreme wegauto's aller tijden!
5. Ferrari SF90 Stradale
Deze supercar is een echt keerpunt voor het merk: het is niet alleen de eerste plug-in hybride van Ferrari, hij staat ook voor een zekere democratisering van de prestaties. Een half miljoen euro blijft natuurlijk veel geld, maar je krijgt hetzelfde vermogen als een Bugatti Veyron, een duizendtal paarden!