Neem een VW Kever 1303, strip hem volledig, hang er een dikke boxermotor in en bouw hem terug op met de looks en technologie van een moderne auto. Dat is het recept van het Duitse Milivié voor zijn eerste restomod. 1.000 uren kruipen er in het bouwen van een exemplaar, dat enkel zijn basisstructuur nog gemeen heeft met het origineel.

Karikatuur

Een hedendaagse creatie van een iconisch model zal altijd voor- en tegenstanders hebben. Maar het minste wat je kan zeggen is dat de Milivié 1 de lijnen van het origineel respecteert. Wel krijgt hij een bijna karikaturale uitstraling met zijn 19 duim grote velgen en LED lichtsignatuur die verwijst naar de oorspronkelijke verlichting. Het geheel ontstond in het brein van Jonathan Engler, die zichzelf een ‘artistiek ingenieur’ noemt en vorig jaar Milivié oprichtte in Leipzig.

Binnenin heeft het dashboard nog maar weinig te maken met de Kever van weleer. Het dashboard is volledig digitaal en ontdaan van alle fysieke knoppen. Het zou zo in een nieuwe Volkswagen ID.3 kunnen.

Viercilinder boxer

Het motorblok krijgen we niet te zien en Milivié zegt ook niets over het vermogen dat hij levert. Wat we wel weten is dat het een 2,28 liter grote viercilinder boxer is, voorzien van twee Weber carburateurs, een elektronische ontsteking en een op maat gemaakte roestvrijstalen uitlaat. Hij zal dus in elk geval een stuk sneller zijn dan het origineel, maar ook daarover zwijgt het bedrijf in alle talen. Het blok wordt gekoppeld aan een viertraps automaat van ZF uit een Porsche 911 Carrera 2.

Voorlopig bestaat de Milivié 1 enkel in digitale vorm, maar het bedrijf wil er 22 van gaan bouwen. De vraag is of er 22 mensen bereid gevonden kunnen worden om er 570.000 euro voor neer te tellen...


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: