Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4 , Ferrari Testarossa en de McLaren F1, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Citroën DS.
1. Ingenieurs gestimuleerd om grenzen te verleggen
De Citroën DS is ver verwijderd van de marketingproducten die we vandaag al jarenlang kennen en was een echte ingenieursauto. Begin de jaren ’50 bruiste en borrelde het bij Citroën en de ingenieurs werden gestimuleerd om onwaarschijnlijke ideeën te bestuderen. Van de revolutionaire lijn over de hydraulische bediening van het stuur, de ophanging, de versnellingsbak en de remmen tot maffe details zoals het stuurwiel met één spaak en de mogelijkheid om op slechts drie wielen te rijden, de DS leek op niets wat de wereld kende, en nog minder op een automobiel.
2. Oorlog met de pers
Citroën had een onbeheersbare angst om zijn geheimen te zien uitlekken. Het merk wou dat zijn vlaggenschip een unicum was en de concurrentie mocht absoluut geen ideeën kunnen pikken. Dus toen het Franse “Auto Journal” zich in het hoofd haalde om de toekomstige Citroën in primeur te onthullen, brak een juridische oorlog los. Ondanks alle weerstand slaagden de journalisten erin om zeer precieze informatie te vergaren voor de officiële onthulling. Vervolgingen, dreigementen,… het proces sleepte 12 jaar aan, maar uiteindelijk moest Citroën zijn nederlaag erkennen.
3. Motor zoals een… Porsche 911
De grote zwakke plek van de DS was zijn motor, die van de Traction kwam. Hij was rauw, slap en maakte een geluid dat niet paste bij zo’n mooie wagen. Nochtans moest er oorspronkelijk een heel andere krachtbron in liggen: een zescilinderboxer. Die zou lucht- in plaats van watergekoeld zijn, maar het merk slaagde er nooit in om hem betrouwbaar te maken.
4. Nog gekkere motor
Citroën was zich sterk bewust van de zwakke plek van zijn DS en dacht na over andere motoroplossingen. De meest opvallende was ongetwijfeld een tweetakt viercilinder in V van 1,8 liter. Om het helemaal origineel te maken, had deze motor een drukvoeding via compressor… die zelf werd aangedreven door een verbrandingsmotor van 200 cc. Ook dit idee faalde omdat het niet betrouwbaar genoeg kon worden gemaakt.
5. Aanvankelijk dramatische betrouwbaarheid
Net zoals bij de Traction 20 jaar eerder had de ontwikkeling niet verrassend een fortuin gekost. In die mate dat de lancering op het salon van Parijs van 1955 heel dringend nodig was. Maar de ontwikkeling was op dat moment op zijn zachtst gezegd nog niet helemaal afgerond. Het succes was enorm, maar die term was ook van toepassing voor de teleurstelling van de eerste klanten: het hydraulische systeem stond duidelijk nog niet op punt. Gelukkig zette het merk nadien de zaken wel recht.