Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO en de Mercedes 300 SL we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lamborghini Countach.

1. Hij rijdt als een vrachtwagen

20200710153731lambo2.jpg

De Countach was lawaaierig en uitputtend voor zijn bestuurder, waardoor hij een hel was voor dagelijks gebruik. Voeg daar het bloedhete interieur aan toe, de inefficiënte airco, de zijruiten die maar een paar centimeter open kunnen, de moeilijke bedieningsorganen en het nagenoeg onbestaande zicht naar achteren en je krijgt een beest van een auto. Bij een sportieve rijstijl werd hij bovendien ronduit griezelig: zelfs coureurs hadden er schrik voor en noemden de auto “onstabiel”.

2. Zijn naam komt van de straat

20200710153734lamboproto.jpg

Volgens de overdracht vroeg Lamborghini-ingenieur Paolo Stanzani aan Marcello Gandini om de meest flamboyant mogelijke auto te tekenen. Toen het eindresultaat op de weg werd losgelaten, zou een werknemer “Countach” hebben geroepen, wat in het dialect van Piëmont “waw” of “ongelooflijk” betekent. De omhoog scharende deuren waren toen natuurlijk ook een wereldpremière.

3. Inefficiënte en niet-gehomologeerde spoiler

20200710153753lamborear.jpg

De spoiler achterop was een bevlieging van een klant die een F1-renstal bezat (Walter Wolf om precies te zijn) en deed meer kwaad dan goed. In klassieke opstelling had de Countach al de neiging om bij hoge snelheid een lichte neus te krijgen. De enorme taartschep achterop maakt het probleem alleen maar erger. Bovendien had Lamborghini niet het geld om hem te laten homologeren, waardoor hij een ‘officieuze’ optie was: de spoiler werd er op de parking opgeschroefd nadat de auto van de assemblageband was gelopen.

4.Kleiner dan een Renault Captur

20200710153731lambo.jpeg

Naar hedendaagse normen is de Countach een piepkleine auto. Met zijn lengte van 4,14 meter is hij een flink stuk korter dan een Renault Captur. Zijn breedte van 1,89 meter maakt echter ook vandaag nog indruk. En met zijn hoogte van 1,07 meter is hij bijna 20 centimeter lager dan een hedendaagse Alpine A110.

5. De perswagen was gemanipuleerd

20200710153732lamboint.jpg

In 1985 wou Lamborghini terug op het niveau komen van Ferrari, dat net de Testarossa had onthuld. De Countach kende een nieuwe afgeleide: de LP5000 QV. Die had een tot 5,2 liter uitgeboorde V12 en cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder. Het vermogen nam in Europa toe tot 455 pk. Als ultieme klap werd een redacteur van het magazine Fast Lane naast Pierluigi Martini meegenomen in een Countach. De teller tikte liefst 325 km/u aan. Later verklapte de testpiloot van het huis echter dat die auto getuned was, met een ingrijpend herwerkte inlaat.