Jean-Francois Christiaens

26 OKT 2020

5 geheimen van de Renault 4CV, in het geheim ontwikkeld

Het salon van Parijs in 1946. Frankrijk heeft het moeilijk om te bekomen van de 5 oorlogsjaren. Het land ligt in puin, de Fransen zijn uitgeput en geruïneerd en de economie ligt plat. Toch is de moraal goed op de Renault-stand, waar men de toekomst bezingt.

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190 en de Fiat Panda, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 4CV. 

Hij had een belabberde wegligging, maakte een hels kabaal, had een piepkleine koffer en presteerde ondermaats. Maar na zo vele jaren van ellende maakte dat eigenlijk niets uit: “4 PK, 4 deuren, 444.000 frank”, de magische formule van de auto beloofde de vrijheid waar het volk zo hard naar smachtte.

1. Bedacht door weerstandslui, zonder goedkeuring van de baas

Louis Renault geloofde niet in auto’s voor de massa. Voor hem was de auto een luxeproduct. Hij had ook met frisse tegenzin de introductie aanvaard van de Juvaquatre, een massaproductiemodel van voor de oorlog. Maar niet alle kaderleden van het bedrijf deelden zijn mening: in dit land in puin moest de auto betaalbaar zijn om zo veel mogelijk mensen terug mobiel te krijgen.

20201026090616ren3.jpg

In 1940, tijdens de bezetting, verbood Duitsland elke studie in die richting, maar twee kaderleden van Renault begonnen in het grootste geheim aan een project voor een betaalbare auto. Het kostte hen meer dan twee jaar om een eerste prototype te ontwikkelen. Ze waren fervente tegenstanders van de bezetter en werden allebei lid van het Verzet. Charles-Edmond Serre en Fernand Picard waren nationale helden.

2. Communistische premier verplichtte Ferdinand Porsche als adviseur

Na de oorlog zorgde het project van Renault voor flink wat heibel. De Franse regering van destijds, die zeer links georiënteerd was, hield Ferdinand Porsche in gevangenschap. Marcel Paul, communistisch minister voor industriële productie, vroeg hem naar zijn mening over de 4CV. Was het een egokwestie of iets anders? Renault stond in elk geval niet te springen om de prestigieuze Duitse adviseur te ontvangen.

3. Eén kleur

Op 12 augustus 1947 liep de eerste 4CV van de band. Hij was verkrijgbaar in slechts één kleur: een helder geel. Er werd gefluisterd dat hij werd gelakt met de restanten van de verf voor de Duitse tanks van het Afrika Corps, die door de Fransen in beslag was genomen. Veel geschiedkundigen ontkrachten dat verhaal, maar hij hield er in elk geval de bijnaam “boterblok” aan over.

20201026090616ren2.jpg

4. Een jaar uitstel

Als gevolg van bevoorradingsproblemen in het naoorlogse tijdperk, de grote vraag en de nog beperkte industriële mogelijkheden moesten klanten gemiddeld een jaar wachten op de levering van hun auto. Vergeet niet dat je op datzelfde moment op een Citroën 2PK tot… 6 jaar moest wachten.

20201026090615ren.jpg

5. Van een vergissing tot een wet

Hoe ongelooflijk het ook moge klinken, er zijn slechts drie prototypes gebouwd. Het laatste was trouwens het enige met vier deuren. Zodra groen licht was gegeven, werd de industriële machinerie gebouwd. Pas in 1946 beseften de ingenieurs dat de koplampen wettelijk gezien te laag stonden. De industriële machinerie opnieuw maken was ondenkbaar, een aanpassing in de wetgeving bleek realistischer. Renault slaagde erin om de reglementaire hoogte van koplampen te laten verlagen naar 550 millimeter.
Advertentie
Advertentie
Advertentie