1. 150 vs 120 millimeter
Dacia heeft door de Stepway-versie van zijn Sandero goed begrepen dat een cross-overlook populair is. Om de uitstraling van zijn elektrische stadswagen aantrekkelijk te maken, krijgt hij daarom een design dat wat van een SUV heeft, met vooral een ruime bodemvrijheid van 15 centimeter. De Renault Twingo Electric is meer “down to earth” (12 centimeter).
2. 4,8 vs 4,3 meter
De Spring is vooral voor gebruik in de stad bedoeld en heeft een draaistraal van slechts 4,8 meter. Zijn neef bij Renault doet echter nog beter dankzij achterwielaandrijving en haalt een recorddraaistraal van slechts 4,3 meter.
3. 300 vs 219 liter
De Spring neemt echter revanche met een vrij ruime koffer van 300 liter ondanks een kort koetswerk van 3,73 meter. De nog compactere Twingo Electric (3,61 meter) slikt maar 219 liter aan bagage.
4. 26,8 vs 22 kWh
In tegenstelling tot wat je door zijn meer budgetgerichte imago zou verwachten heeft de Dacia Spring een grotere batterij dan de Twingo Electric. Hij kan namelijk tot 26,8 kWh aan stroom opslaan, tegenover 22 kWh voor zijn Franse neef.
5. 225 vs 190 kilometer
Daardoor kan de kleine Roemeen ook een groter rijbereik beloven: 225 in plaats van 190 kilometer in de Twingo.
6. 33 vs 60 kW
De Spring behelpt zich echter wel met een meer bescheiden elektromotor. Die ontwikkelt slechts 33 kW (45 pk) en 125 Nm tegenover 60 kW (82 pk) en 160 Nm voor de Twingo-motor.
7. 6,6 kW vs 22 kW
De Dacia Spring dwingt je ook tot langere laadstops. Zijn interne lader slikt wisselstroom van tot 6,6 kW, terwijl die van de Twingo Electric liefst 22 kW aankan.