Begin vorig jaar deelde Ford de ontwikkeling en verkoop van zijn voertuigen op in drie aparte afdelingen: ‘Model E’ voor de elektrische auto’s, ‘Ford Pro’ voor de bestelwagens en ‘Ford Blue’ voor de personenwagens met verbrandingsmotor. Jon Williams staat in Europa aan het hoofd van die laatste afdeling.
VROOM.be: Door te kiezen voor de afdeling van Ford die bezig is met auto’s met verbrandingsmotoren, heeft u gekozen voor een job die met uitsterven bedreigd is?
Jon Williams: We zijn in Europa duidelijk over onze toekomst: tegen 2030 willen we, wat de personenwagens betreft, 100% elektrisch zijn. We zitten dus op een pad naar volledige elektrificatie, maar dat wil ook zeggen dat we nog tot het einde van dit decennium auto’s met verbrandingsmotoren verkopen en daarna ook nog blijven onderhouden. We hebben dus nog wel even te gaan. Die verkoop zal bestaat uit een productportfolio van voertuigen die in Europa gebouwd worden, aangevuld met een aantal ‘iconische’ producten uit de VS in kleinere volumes voor de enthousiastelingen, zoals de Bronco die op het Salon van Brussel voorgesteld wordt, maar ook de nieuwe Mustang.
VROOM.be: Over iconische namen gesproken: laten jullie de Fiesta-naam verdwijnen, of komt hij terug in een andere vorm?
Jon Williams: De huidige Fiesta verdwijnt eind dit jaar. Maar kijk naar de Puma: die bestond een lange tijd geleden en die hebben we teruggebracht in een andere vorm. Fiesta is een sterke naam, net als Puma, alleen hebben we op dit moment niet meteen een Fiesta-product klaar staan. Je moet dus niet meteen een nieuwe Fiesta in een andere vorm verwachten, maar zeg nooit nooit.
VROOM.be: Als de Fiesta en de Focus verdwijnen blijven er in de toekomst dan nog betaalbare auto’s met verbrandingsmotoren over in het Ford-gamma?
Jon Williams: De Focus zullen we nog tot 2025 verkopen. En daarnaast hebben we ook nog de Puma en de Kuga. Daar komt er eind dit jaar of begin volgend jaar ook nog een nieuw model bij op het Puma-platform, dat naast de Puma gebouwd zal worden. Dat wordt een bestelwagen, die niet de vervanger wordt van de Courier maar eerder zijn rol overneemt, en die ook een personenwagenversie krijgt met een bijzondere uitwerking. Er komt dus keuze bij in het gamma met verbrandingsmotoren. De smaak van het koperspubliek verandert, dus wij passen ons aan.
VROOM.be: En wat met geruchten die af en toe de kop opsteken dat Ford Europa wil verlaten?
Jon Williams: Kijk, we hebben hier een succesvolle business. We zijn voor het achtste jaar op rij marktleider bij de bestelwagens in Europa, we hebben personenwagens die het goed doen, we gaan nieuwe elektrische voertuigen lanceren die gebouwd worden in Keulen, en we er komen nieuwe succesvolle modellen bij zoals de nieuwe Ranger en de Bronco, … We blijven een belangrijke rol voor onszelf zien hier, dus Ford verdwijnt niet uit Europa.
VROOM.be: Ziet Ford in Europa de Chinese merken als bedreiging?
Jon Williams: Ze komen naar Europa, ze komen snel en ze hebben vaak ook een andere benadering van de markt. Hun uitgebreide portfolio in China kunnen ze snel aanpassen om ze hier aan de man te brengen, dus het zijn concurrenten om rekening mee te houden. Kijk maar naar wat er gebeurt in Noorwegen, waar de Chinese elektrische modellen kopers vinden. Daarom moeten we als gevestigde merken, via connectiviteit en digitale diensten maar ook samen met ons dealernetwerk, inspelen op wat klanten willen. Met een totaalervaring en ook nieuwe manieren van kopen. En daarbij denk ik bijvoorbeeld ook aan het abonnementsmodel. Als je bekijkt hoe jongeren vandaag omgaan met muziek bijvoorbeeld, via streamingdiensten eerder dan met cd’s, is dat laatste iets wat in de toekomst zeker belangrijk zal worden.