20210319081953jag1.jpg

1. Veel moderner dan je zou denken

In de confrontatie met de tot de tanden gewapende Duitse armada moest Jaguar antwoorden met een auto met de modernste technologie. Zijn lijn respecteert de traditie, maar onderhuids was hij revolutionair voor het merk: deze in 2003 gelanceerde XJ is volledig in aluminium gemaakt, waardoor het gewicht drastisch verlaagt. En dat voel je aan het stuur…

2. Betrouwbaar

De eerste generatie van de Jaguar XJ kampt met een rotslechte reputatie op het vlak van betrouwbaarheid, maar deze versie is echt robuust. Gelukkig maar, want pannes kunnen heel duur uitvallen…

20210319081953jag3.jpg

3. Vermijd de diesel

De XJ begon zijn carrière met een mooi palet van V6- en V8-benzinemotoren, maar verraste in 2005 door uit te pakken met een V6-biturbodiesel. Een mooie motor, met veel kracht (meer dan 200 pk) en een stille werking. Binnenkort mag deze V6 echter in bepaalde steden niet meer binnen, waardoor zijn verzamelaarswaarde dus heel beperkt wordt.

20210319081953jag2.jpg

4. De 3 versies waar je naar moet uitkijken:

  • De subliem afgewerkte Portfolio
  • XJR met zijn compressor-V8 van 408 pk
  • De Daimler Super Eight, met de V8 van de XJR en een luxueuze afwerking

5. 9.000 tot 20.000 euro

Voor minder dan 10.000 euro tik je een V6 op de kop, terwijl een XJR het dubbele waard is. Dat is een enorme prijsval in vergelijking met de nieuwprijs. Let er in elk geval op dat het onderhoudsboekje in orde is.