1. Het design van de achterste zijruit bevat een verborgen revolutie

Ken je de “Hofmeisterknik”? Dat is de kleine knik naar voren als je de lijn van de achterste zijruit volgt. In de vierdeursmodellen van de 3-Reeks was het volledige raamkader netjes mee geïntegreerd in het portier. In de nieuwe 3-Reeks zit de knik in het raamkader ingewerkt in de C-stijl, en niet meer in het portier. Een revolutie, volgens de BMW-fans.

2. De M Performance-onderdelen zijn er al

De M Performance-onderdelen zijn elementen die het sportieve aspect van je 3-Reeks moeten beklemtonen. Enkele uren na de première van de nieuwe 3-Reeks toonde BMW al wat het in de aanbieding had: van een splitter onder de voorbumper over zijschorten tot een achterspoiler en diffusor. Meer nog, spiegelkappen in koolstofvezel of glanzend zwart, zijschorten met dezelfde afwerking, geüpgradede remmen en specifieke velgen,… Het aanbod is uitgebreid. En dan hebben we het nog niet over het interieur gehad.

3. Je kunt je BMW gewoon aanspreken

“Hey BMW”. Daarmee kan je de virtuele assistent in je BMW aanspreken. Geen origineel idee, want grote concurrent Mercedes was hen voor. Maar wel een personaliseerbare assistent: je kunt de naam aanpassen – en ‘m gewoon “Hey Beemer” of een ander koosnaampje noemen. Je kunt er niet alleen de navigatie mee instellen of de airco aanpassen, maar ook het oliepeil checken of vragen hoe een bepaald snufje aan je 3-Reeks werkt.

4. Je hebt geen sleutel nodig om te openen of te starten

Optioneel kan je kiezen voor sleutelvrije toegang en sleutelvrij starten. Wat je dan nodig hebt? Een smartphone. Met de Comfort Access-optie hoef je je smartphone tegen de deur te houden om hem open te doen, en je telefoon op de inductielader te leggen om zonder sleutel starten.

5. De plug-inhybride heeft een overboostfunctie

Hij is bij de lancering nog niet beschikbaar, maar BMW plant opnieuw een plug-inhybride, de 330e. Diens combinatie tussen benzine- en elektromotor is goed voor 252 pk. Maar BMW spreekt ook over een tijdelijke “XtraBoost”-functie, die voor inhaalmaneuvers tijdelijk 293 pk vrijmaakt. De 330e wordt daardoor opnieuw een atletische hybride: 0-100 km/u zou 6 seconden in beslag nemen.