1. 2 motorversies
Mazda bood twee vermogensversies aan: 192 pk (met vijfversnellingsbak) en 231 pk (met 6-bak). De RX-8 bleef 6 jaar lang nagenoeg ongewijzigd, onderging in 2008 een facelift en werd eind 2010 uit het aanbod geschrapt. Op de tweedehandsmarkt vind je vooral modellen van de eerste generatie en met de ‘kleine’ motor.
2. Beperkte levensduur voor de motor?
Als de motor slecht wordt onderhouden en/of gebruikt, houdt hij het geen 100.000 kilometer vol. Een revisie is ook niet voor elke garagist op de hoek weggelegd en specialisten zijn zeldzaam. Het is maar dat je het weet.
3. Hoog in de toeren
In dit tijdperk van turbomotoren word je zeker verrast aan het stuur van deze RX-8. Onder de 4.000 o/m is de birotor eerlijk gezegd doods. Zodra hij echter op toeren komt, ontwikkelt hij zijn vermogen onder een snerpende soundtrack en klimt hij gretig tot ver boven de 7.000 o/m of zelfs 9.000 o/m in de versie met 231 pk.
4. Let op het oliepeil
Deze motor haat langdurig stationair draaien of korte afstanden rijden en lust een flinke slok olie. Het oliepeil moet dus heel regelmatig worden gecontroleerd.
5. 3.000 tot 15.000 euro
Soms duiken op de Belgische markt exemplaren op die uit het Verenigd Koninkrijk zijn geïmporteerd, doorgaans voor zo’n 4.000 euro. Om onaangename verrassingen te vermijden moet je echter enkel een model in perfecte staat kopen waarvan het onderhoud zeer nauwgezet is opgevolgd, zelfs als je daarvoor wat meer moet betalen.Op zoek naar een coupé?
Ben jij op zoek naar een coupé ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor coupés nu hier: