1.      Hij is krachtiger dan een 911 Turbo S

Iedereen weet al dat deze Taycan het eerste zuiver elektrische model (uit het moderne tijdperk) van Porsche wordt. Maar dat betekent daarom niet dat hij zich moet tevredenstellen met “middelmatige” prestaties, in tegendeel. Hij wordt namelijk aangedreven door twee synchroonmotoren met permanente magneet die meer dan 600 pk ontwikkelen. Ze zijn identiek aan die uit de 919 Hybrid en geven de Taycan vierwielaandrijving.

2.      Hij geraakt meer dan 500 kilometer ver

Zijn lithium-ionbatterij van ongeveer 90 kWh geeft hem een theoretisch rijbereik van meer dan 500 kilometer. Elk van zijn batterijcellen werkt onder een spanning van 4 Volt zodat hij piekt op 800 Volt, het dubbele van vergelijkbare systemen die vandaag op de markt zijn.

3.      Hij sprint sneller dan een Audi R8 V10

Dankzij dat enorme accupakket en die twee machtige elektromotoren doorbreekt de Taycan de grens van de 100 km/u in minder dan 3,5 seconden. Dat is een tiende vlotter dan een Audi R8 V10. 200 km/u staat na minder dan 12 seconden op de teller. Over de topsnelheid communiceert Porsche echter niet.

4.      Hij herlaadt op een kwartiertje

Zijn elektrische hoogspanningssysteem maakt dat de Taycan 400 kilometer rijbereik kan recupereren in slechts 15 minuten aan een snellader. Het merk uit Stuttgart werkt samen met BMW, Daimler, Ford en Volkswagen aan een netwerk van snellaadstations in Europa.

5.      Hij is niet fluisterstil

De elektromotor van de Taycan is fluisterstil. Maar Porsche zegt dat zijn auto “een geluid” zal produceren om enerzijds voetgangers niet te verrassen en anderzijds “om zich te onderscheiden”. Hoe hij zal klinken, is nog niet bekend. Laat ons echter hopen dat de virtuele klank nauwer aansluit bij de stem van een flat-six dan die van een vrachtwagen…

6.      Er komt ook een Crossturismo-versie

Het moederhuis heeft het zelf bevestigd: de concept Mission E CrossTurismo krijgt ook een productieversie. Dat is een evolutie van de Taycan met een herwerkte ophanging die hem een grotere bodemvrijheid geeft.

7.      Hij heeft al flink wat kilometers gemalen

Elk nieuw model moet door een ontwikkelingsfase en de Taycan wijkt niet van die regel af. Drie prototypes, elk met een waarde van meer dan een miljoen euro, hebben in het westen van Zuid-Afrika zo’n 40.000 kilometer afgelegd in de schroeiende hitte en het stof. Wanneer de Taycan in 2019 op de markt komt, zullen al zijn prototypes samen meer dan een miljoen kilometers verslonden hebben.