Guzzi’s vergaan blijkbaar niet. Afgelopen weekend waren zowat alle modellen present in de straten van Mandello Del Lario. De geschiedenis van Guzzi en Mandello Del Lario lopen dan ook al sinds 1921 samen. Dat jaar richtte Carlo Guzzi er zijn atelier op in de via Emanuele V. Parodi nummer 57, tussen de bergen en het meer. Guzzi had ideeën op overschot, zijn eerste model, een 500cc monocilinder, had al vier kleppen en een dubbele nokkenas. Hij was ook de eerste die een V8 van 500cc op de markt bracht. Een model dat in 1955 al een topsnelheid van 285 km/u haalde. Deze motor lag aan de basis van de typische motorblokken van het merk sinds 1967.

GMG

De GMG (Giornate Mondiali Guzzi) stonden dit jaar in het kader van de 90ste verjaardag van het mythische merk, ondanks de moeilijke laatste jaren en verschillende eigenaars. De GMG vonden voor het eerst plaats in 2003. Later volgenden 2005, 2006, 2007 en nu 2011, met een serieuze afknapper in 2009. Dat jaar waren de GMG ook gepland, maar er bestond toen een pak twijfel over het voortbestaan Moto Guzzi. De Piaggio Groep wou Mandello verlaten om te verhuizen naar Noale. De beslissing werd toen genomen om het evenement niet te laten doorgaan. Als protest werd in extremis een evenement georganiseerd door de fans en werknemers van Moto Guzzi op de oevers van het Como meer. Ondanks het feit dat Piaggio uiteindelijk besliste om de Research & Development afdeling naar Noale te verhuizen, werd toch beslist om de assemblage in de Via Parodi te houden.

Het gewicht van een mythe

Na enkele woelige jaren heeft de Piaggio groep (Piaggio, Vespa, Gilera, Derbi, Aprilia en Moto Guzzi) blijkbaar begrepen hoe belangrijk de merknaam Guzzi, het oudste Italiaanse merk, wel is. Er is ook nog Gilera, maar die bouwen nu enkel nog scooters. Tussen 1921 en 1957 haalde Guzzi 14 wereldtitels en 3.332 overwinningen in officieel competitieverband. Piaggio heeft dan maar beslist om te investeren in Mandello. Er gaan meer dan tienduizend vierkante meter oude gebouwen tegen de grond om plaats te maken voor modernere en rationelere ateliers.

Een stad(je) op het ritme van een merk

De GMG 2011 waren een enorm succes, meer dan 20.000 inschrijvingen en uiteindelijk meer dan 35.000 bezoekers. Sinds 1921 heeft zowat elke familie uit Mandello wel een of ander familielid dat iets te maken heeft met Moto Guzzi, een waar arendsnest. Overal hingen vlaggen van het merk, in elke winkel en etalage hingen posters en foto’s. De kleinere straatjes werden overrompeld door de motoren zelf, van de oudste tot de meest recente modellen. De locals mengden zich voor een dag met de “bikers” van rondom de wereld. Een unieke osmose tussen een merk en een stad. Alleen Harley-Davidson en Milwaukee komen misschien een klein beetje in de buurt.

De toekomst

Iedereen kent Moto Guzzi, maar de laatste jaren waren heel woelig en hebben het imago van het merk niet noodzakelijk geholpen. Wist u dat er in België meer Ferrari’s verkocht worden dan Guzzi’s? Hun producten zijn nochtans meer dan de moeite waard, een naam en een prestigieus verleden, originele en karaktervolle producten, de Guzzi’s zijn meer waard dan het succes dat ze nu hebben. Piaggio blijkt dat begrepen te hebben door zowat 40 miljoen te investeren in het merk voor de komende 5 jaar. Het geld gaat naar de fabriek in Mandello en de ontwikkeling van nieuwe modellen, wat van de 100ste verjaardag van het merk in Mandello Del Lario een onvergetelijk evenement zal maken!