Eerst moeten we wat kwijt over de toekomst van het merk. De verantwoordelijken, die we tijdens ons bezoek aan het testcentrum in Balocco tegen het lijf gelopen zijn, hebben ons enkele vertrouwelijke mededelingen bekend gemaakt, dus waarom zouden we die niet met U delen. Na de 8C Competizione (die slecht in 500 exemplaren zal gebouwd worden, en die allemaal verkocht zijn), zullen we moeten wachten tot 2008 om iets nieuw te zien te krijgen bij Alfa. Dat wordt een “mini Alfa” bestemd voor de jonge bestuurder. 2009 wordt het jaar waarin de 147 en de 166 vervangen zullen worden (de 166 krijgt dan het nummer 169 mee, en zou Alfa moeten toelaten op terug een plaatsje te veroveren op de Amerikaanse markt), 2010, tot slot, wordt het jaar waarin we de eerste “cross-over” van het merk zouden moeten zien. Maar voor wat vandaag betreft gaat het hem om de 147 en de GT Q2. Q2 staat voor het autoblokkerende differentieel op de vooras, met als doel de motoriek te optimaliseren. Momenteel is dit systeem enkel beschikbaar op de 1.9 JTDM versies met 150 pk, wat logisch lijkt gezien het koppel waarover die auto’s beschikken. Voor een meerprijs gaan de van 800 tot 1.200 € zal de koper niet allen over een betere motoriek beschikken, maar ook bijkomende uitrustingen. Specifieke 17 duim velgen, rood/zwart interieur met stof of leder, radiatorrooster en achteruitkijkspiegels in aluminiumkleur en sportpedalen maken deel uit van de standaarduitrustingen van de Q2 reeks. Vermogen overbrengen Wat de mechanica betreft, zijn de Q2’s uitgerust met mechanisch differentieel van het Torsen type. Dat zorgt voor een dynamische herverdeling van het koppel op basis van de rijomstandigheden en de staat van het wegdek. Een systeem dat vroeger ook terug te vinden was op de Ford Focus en nu op de Mazda 3 MPS. Het grote probleem voor voorwiel aangedreven auto’s is het overbrengen van het vermogen op de weg. Het feit dat de voorwielen instaan voor de aandrijving en het aangeven van de rijrichting zorgt niet enkel voor ondersturing, maar ook het doorslippen en invloed van het koppel op het stuurwiel. Om dat tegen te werken hebben heel wat constructeurs, tot nu toe, beroep gedaan op elektronica. Het probleem met antislipsystemen (ontkoppelbaar op de Alfa Q2’s) is dat het vermogen ingehouden wordt, wat een zwakke interactie met het voertuig als gevolg heeft. Zo krijg je soms het gevoel stil te staan bij het uitrijden van een bocht. Grote stap vooruit Met de auto’s, die we op de piste van Balocco hebben kunnen testen, is daar niets van aan. Zelf op een doorweekt wegdek. Niets op te merken aan het stuurwiel, veel minder neiging om te gaan ondersturen, een opmerkelijke motoriek en een grotere precisie. Bij het nemen van een bocht, wanneer het binnenwiel wat begint door te slippen, wordt het vermogen op het buitenwiel overgeschakeld. De doeltreffendheid van deze Alfa’s 147 en GT, die niet echt met hun voortrein kunnen pronken, doen hiermee een grote stap vooruit. Vooral nu dat de ESP werd bijgesteld om minder indringend te zijn. Gelukkig maar, want die ESP, in tegenstelling tot het antislipsysteem, kan niet uitgeschakeld worden.