Sinds eind september weten we dat Europa uiteindelijk toch rekening zal houden met de kritiek van de auto-industrie door de emissieregels voor de toekomstige Euro 7-norm te versoepelen. Er is een compromis gevonden, waarbij de emissiebeperkingen van de Euro 6-norm voor personenwagens en lichte bedrijfswagens grotendeels worden behouden. Goed nieuws voor de kleinere merken, waaronder de Italiaanse sterren Maserati, Ferrari en Lamborghini, maar ook in mindere mate voor Alfa Romeo.

Voor Alfa betekent dit dat de V6 die wordt gebruikt in de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nog onder de kap van nieuwe modellen te vinden zal zijn, zoals in de 33 Stradale. De volgende generaties van de Giulia en Stelvio, die eind 2025 worden verwacht, worden echter volledig elektrisch. Het lijkt er dus op dat deze motor, die afgeleid is van de F154-V8 van Ferrari en Maserati, in meerdere modellen met een kleine oplage zal gebruikt worden. Tijdens een recente speech bevestigde Jean-Philippe Imparato, de CEO van Alfa Romeo, dat hij deze biturbo-V6 nog in toekomstige toepassingen wil gebruiken, zonder daarover meer in detail te treden.

Andere motoren en zelfs automodellen hebben minder geluk. Met de aanvankelijk strengere Euro 7-norm in aantocht, hebben verschillende merken ervoor gekozen om vermogen en rijplezier even opzij te schuiven vanwege de hoge kost om bepaalde motoren conform te maken. Ook stadswagens zijn daarvan het slachtoffer geworden, zoals de Ford Fiesta, die sinds juli uit productie is, of de Volkswagen Polo, die volgende lente wordt geschrapt. Het rechtstreekse gevolg van marges die te dun zijn geworden in een segment dat meer dan ooit onder druk staat.

?