Elk jaar stelt J.D. Power, dat gespecialiseerd is in het onderzoek en de analyse van consumentengegevens, een klassement op van de meest betrouwbare merken op de Amerikaanse markt. In 2021 werd het klassement gedomineerd door RAM, één van de merken van de Stellantis-groep, gevolgd door Dodge (ook Stellantis) en Lexus (het premium-merk van de Toyota-groep). In dezelfde ranking strandde Alfa Romeo op de 29ste plaats onder de 33 vermelde merken.
Jean-Philippe Imparato, de baas van Alfa Romeo, wil daar verandering in te brengen, en vertelde tijdens de testrit met de nieuwe Tonale aan onze collega's van Automotive News dat het zijn doel is om op het vlak van kwaliteit te kunnen concurreren met Lexus! En de Fransman wil in die missie slagen, vooral omdat de Tonale kan rekenen op een beproefde mechanische basis, het CUSW-platform dat in 2010 door de Giuletta in gebruik werd genomen. In 12 jaar tijd is dit platform van al zijn kinderziektes verlost.
Bovendien is de Tonale de allereerste auto ter wereld die voorzien is van een digitaal NFT-certificaat. Deze NFT, gebaseerd op blockchain-technologie en exclusief aan het model gekoppeld, certificeert de auto bij de aankoop en volgt hem dan gedurende zijn hele levensduur. Dit certificaat wordt aangevuld met alle informatie over de revisie en het onderhoud. Dat is een kleine revolutie in de autosector, want de technologie is gebaseerd op het concept van vertrouwelijke en onveranderlijke verslagen van de verschillende stadia in de levensloop van het voertuig. Dat heeft Alfa Romeo ertoe aangezet om 5 jaar garantie te geven op zijn nieuwe model!
Alleen de tijd zal leren of de ambitieuze Jean-Philippe Imparato erin zal slagen om een merk dat enkele van de mooiste bladzijden in de geschiedenis van de auto heeft geschreven, betrouwbaarder te maken!