Vanaf het midden van de jaren '70 zat de Corvette, net als de meeste Amerikaanse sportwagens, in het slop. Verzekeringsmaatschappijen eisten surrealistische premies voor krachtige auto's en door de oliecrisis leek de markt niet meer erg happig op deze krachtige monsters. In 1984 kwam de vierde generatie van het model op de markt. De auto werd geplaagd door concurrentie van op het Oude Continent. Genoeg is genoeg, dachten ze bij General Motors!
Twee modi!
Na verschillende pistes te hebben verkend, vraagt aan GM Lotus om zich over de Corvette te buigen. De kleine Britse autobouwer krijgt een duidelijk lastenboek: OK voor een nieuwe motor, maar hij moet dezelfde cilinderinhoud hebben als het historische blok van Chevrolet, 5,7 liter. Deze nieuwe V8 is een pareltje: 4 bovenliggende nokkenassen, een gesmede krukas en vooral een distributiesysteem met 32 kleppen waarvan de helft uitgeschakeld kan worden! Met een kleine sleutel op het dashboard kan je met een simpele draaibeweging overschakelen van 200 naar 380 pk!
Genoeg om Europese auto's te doen beven!
In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een herziene ophanging biedt de Lotus V8 topprestaties: meer dan 280 km/u en een 0 naar 100-tijd van minder dan 5 seconden! Deze prestaties werden in 1993 nog verbeterd, met een vermogen van meer dan 400 pk!
Een flop...
De ZR1 was bijna twee keer zo duur als de 'klassieke' Corvette, maar hij scoorde niet als GM had gehoopt. Na een eerder veelbelovend eerste jaar (meer dan 3.000 verkochte exemplaren) stortte de verkoop snel ineen. In 1995 werd het model geschrapt nadat er minder dan 7.000 auto's waren verkocht!
Hoeveel?
En dat maakt deze Corvette vandaag interessant: reken op zo'n 30.000 euro voor een fatsoenlijk exemplaar! Dat is niet veel geld voor zo'n monster. Qua betrouwbaarheid is de motor heel degelijk, maar hetzelfde kan niet gezegd worden van de elektronica en sommige uitrustingsdetails. Ook moet het onderhoud door een specialist gedaan worden en de onderdelen die specifiek voor dit model zijn, worden zeldzaam... en dus duur! Maar deze ZR1 blijft verleidelijk!