Ferrari heeft zopas de herschikking van zijn directie bekendgemaakt. Het doel van de operatie: de innovatie versterken en de ontwikkeling van nieuwe producten die het merk koolstofneutraal moeten maken in 2030.
“We willen grenzen verleggen op alle vlakken, door op een unieke manier de technologie te exploiteren,” verklaarde Benedetto Vigna, de CEO van het merk. De chip-expert nam het roer bij de groep in september in handen, en volgde daarbij John Elkann op die ad interim aan het hoofd stond sinds het ontslag van Louis Cemilleri in december 2020. Een van de missies van Vigna is om het merk te begeleiden in zijn bocht naar elektrisch rijden, waartoe Ferrari zich heeft geëngageerd. “We zullen onze eerste volledig elektrische auto hebben in 2025,” bevestigde hij in november, nadat het merk twee jaar geleden begon met de elektrificatie van zijn modellen.
Herschikking bij de directie
Bij de eerste maatregelen die genomen werden door Benedetto Vigna, was ook een herschikking van de directie van Ferrari, die in december aangekondigd werd en leidde tot het vertrek van drie managers, waaronder CTO Michael Leiters. De afdelingen ‘productontwikkeling en research & dvelopment’, ‘digitalisering en data’ en technologie en infrastructuur’ zullen voortaan “rechtstreeks rapporteren aan de CEO”, liet Ferrari ook nog weten.
Gianmaria Fulgenzi, die sinds 2002 bij Ferrari aan de slag was en daarvoor de leiding had over de toeleveringsketen van de race-afdeling, is benoemd tot manager productontwikkeling. Ernesto Lasalandra, die werd weggehaald werd bij STMicroelectronics, de Frans-Italiaanse fabrikant van elektronische componenten waar Benedetto Vigna ook werkte, is benoemd tot directeur research & development. Davide Abate tenslotte, die in 2012 bij de fabrikant begon, is benoemd tot hoofd technologie en infrastructuur.
Het merk blijft in bloedvorm
Ferrari, dat dit jaar zijn 75-jarig bestaan viert, noteerde recordbestellingen en een groei met dubbele cijfers in leveringen tijdens het derde kwartaal, waardoor het zijn prognose voor het volledige jaar verhoogde. Het prestigieuze merk met het steigerende paard leverde tussen juli en september wereldwijd in totaal 2.750 voertuigen, een stijging met 18,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2020 en 11,2% ten opzichte van 2019, vóór de coronacrisis.