Bestelbreaks, personenbusjes, ludospaces, people movers, … hoe je ze ook noemt, bij de vroegere PSA-merken vind je deze als personenwagen gebouwde bestelwagens voortaan niet meer met een benzine of diesel onder de motorkap. De Citroën Berlingo en grotere Spacetourer, en de gelijkaardige modellen bij Peugeot (Rifter en Traveller) en Opel (Combo Life, Vivaro Combi/Zafira Life) zijn enkel nog nieuw verkrijgbaar met een batterij onder de vloer. De Stellantis-groep zegt dat het op die manier de energietransitie wil versnellen en dat het logisch is om met dit segment te starten omdat dit soort voertuigen door hun omvang en gewicht extra af te rekenen hebben met stijgende brandstofkosten.
CO2-normen
Of particuliere kopers van de modellen dat ook zo zien, is nog maar de vraag. Hoewel de elektrische modellen misschien goedkoper zijn in het gebruik, bijvoorbeeld wanneer je ze kan opladen met via zonnepanelen opgewekte stroom, kosten ze een flinke duit meer bij de aankoop. Een gedurfde zet dus, van Peugeot, Citroën en Opel. De beslissing is ongetwijfeld het gevolg van de strenge Europese CO2-regels die een maximale gemiddelde uitstoot oplegt voor alle door merken of autogroepen geleverde auto’s voor de Europese markt, op straffe van zware boetes. Deze modellen halen dat gemiddelde omhoog, terwijl de marges eerder beperkt zijn.
De compacte bestelbreaks zijn dus voortaan enkel leverbaar met een 100kW/136 pk sterke elektromotor en een 50kWh lithium-ion batterij, goed voor ongeveer 280 km WLTP-rijbereik. De grotere modellen doen het met dezelfde motor, maar zijn naar keuze leverbaar met een 50 of 75 kWh batterijpakket, goed voor ongeveer 230 of 330 km WLTP-rijbereik.
Volgen Fiat en Toyota?
Hoe het precies zit met de Fiat Ulysse, de Italiaanse versie van de SpaceTourer/Traveller/Zafira Life, is nog niet bekend. Dat model werd eind vorig jaar aangekondigd met een keuze uit een diesel of elektromotor. Ook het lot van de door een verbrandingsmotor aangedreven ProAce City Verso en Proace Verso, de door Toyota gecommercialiseerde versies van de modellen, is nog niet duidelijk.