Niet alleen is de B8 GT de krachtigste Alpina ooit geproduceerd, het zou ook het laatste model kunnen worden dat door het Duitse merk zelf wordt gebouwd, voordat BMW officieel de leiding overneemt volgend jaar.

Advertentie
Advertentie

Precies 60 jaar geleden richtte Burkard Bovensiepen het bedrijf Alpina op zoals we het vandaag kennen, en vestigde het zich officieel in een voormalige fabriek van een familiebedrijf voor typemachines. Om deze verjaardag te vieren, heeft het merk uit Buchloe besloten om zijn vlaggenschip verder te verfijnen met de creatie van de B8 GT. Op uiterlijk vlak profiteert dit model van nieuwe aerodynamische elementen in koolstofvezel en een iets meer uitgesproken diffuser. Als eerbetoon aan de oprichter van het merk is de handtekening van Burkard Bovensiepen bovendien op verschillende plaatsen in het interieur van de B8 GT aangebracht.

Advertentie
Advertentie

Biturbo-V8 met 466 kW (634 pk) en 850 Nm koppel!

De Alpina B8 GT is gebaseerd op de BMW 8 Reeks Gran Coupé en is het krachtigste model dat ooit de werkplaatsen van het Duitse merk heeft verlaten. Het model is in feite uitgerust met dezelfde 4,4-liter V8-biturbo als zijn kleinere broer, de B5 GT, maar dan met 9 kW (13 pk) en 50 Nm meer kracht. Onder de motorkap van de Alpina B8 GT levert deze motor dus een totaal van 466 kW (634 pk) en 850 Nm koppel! Hij is gekoppeld aan een ZF-automaat met 8 versnellingen en laat van zich horen via een herwerkt en specifiek uitlaatsysteem. Dankzij dit vermogen accelereert de Alpina B8 GT van 0 tot 100 km/u in 3,3 seconden, van 0 tot 200 km/u in 10,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 330 km/u.

De prijs van de 99 B8 GT’s is ook de hoogste die Alpina ooit gevraagd heeft…

Alpina zal slechts 99 exemplaren van de B8 GT produceren. Elk van deze wagens wordt ook geleverd met een op maat gemaakte bagageset en een speciaal voor de gelegenheid gecreëerd horloge van de Zwitserse fabrikant Carl F. Bucherer. Uiteraard is de Duitse GT niet goedkoop… De prijs van de Alpina B8 GT bedraagt 225.000 euro in Duitsland, waar een btw-tarief van 19 % geldt. In België, waar de belastingen iets hoger liggen, kost de Beierse Gran Coupé dus minstens 228.781,51 euro! Daarmee is het ook het duurste model dat momenteel beschikbaar is in de catalogus van het merk.

Advertentie
Advertentie