De Cupra Leon was het derde model dat in het gamma van het jonge Spaanse merk werd geïntroduceerd in 2020, na de Ateca en Formentor. De compacte middenklasser geniet nu van een opvallende facelift, die hem niet alleen een meer uitgesproken karakter oplevert, maar ook meer verschil met zijn tweelingbroer van bij Seat.
Design
De Leon ziet er nu uit als een echte Cupra!
De Cupra Leon Break (of Sportstourer) heeft nu een volledig andere neus dan de Seat Leon. Naast zijn specifieke grille en bumper, die nu veel agressiever ogen, krijgt de ‘sportieve’ Spanjaard nu ook unieke lichtblokken. Die tonen trots de nieuwe driehoekige lichtsignatuur van het merk, zowel voor- als achteraan. Een achterzijde waarop het logo van het merk nu ook wordt verlicht. Cupra heeft daarnaast nog werk gestoken in de lichtanimaties van zijn break. Die zijn een stuk mooier geworden en geven de Leon nog wat meer karakter. Zijn look wordt nog mooi onderstreept door enkele grijze of bronskleurige accenten, afhankelijk van het uitvoeringsniveau en de motorisatie. Wat niet is veranderd, zijn de afmetingen van de Cupra Leon Break. Hij meet nog steeds 4,656 m lang, 1,799 m breed en 1,436 m hoog.
In het interieur springen de veranderingen minder in het oog. De zetels, het stuur, de middenconsole en het dashboard zijn hetzelfde gebleven, wat ons niet meteen stoort. Het nieuws zit hem vooral in de nieuwe bekledingen die Cupra aanbiedt. Ook qua bouwkwaliteit en afwerking is er maar weinig veranderd. Er zijn nog steeds enkele harde plastics te vinden onderaan de deuren en de rest van het interieur, terwijl de bovenzijde wel (zeer) mooie materialen laat zien. Het mooie, zachte dashboard konden we bijvoorbeeld erg waarderen. En alles zit ook nog even goed in elkaar als we gewend zijn.
Beleving
Schermen, schermen en nog meer schermen
De Cupra Leon beschikt voortaan over, welke versie je ook kiest, een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een groot centraal aanraakscherm van 12,9 inch. Het eerste scherm is nog steeds uitgebreid personaliseerbaar, terwijl het tweede niet enkel haarscherp is, maar ook snel reageert. Beide displays draaien op het nieuwste infotainmentsysteem van de Volkswagen-groep. En hoewel dat systeem een stuk gemakkelijk te gebruiken is dan vroeger, is het wel op een eigenzinnige manier opgebouwd en vraagt het dus enige gewenning en precisie. In sommige (gelukkig zeldzame) gevallen moet je ook meerdere keren tikken om te vinden wat je zoekt.
Beide digitale weergaves beschikken ook over nieuwe graphics die eigen zijn aan Cupra. De klimaatcontrole laat zich helaas nog steeds bedienen via het centrale scherm en de aanraakgevoelige strook eronder (die nu wel verlicht is). Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel aanwezig, en is het uitstekende stuur van de Cupra Leon nog steeds bezaaid met veel echte knoppen! Vooral de knop om de rijhulpmiddelen in te stellen via het bestuurdersdisplay is erg handig.
Uitstekende binnenruimte
De Cupra Leon Break heeft geen langere wielbasis dan de 5-deurs hatchback, die meet ook hier 2,686 m. Toch biedt hij een uitstekende zitruimte op de achterbank, waardoor je comfortabel met 4 volwassenen op pad kan gaan. Het middelste plekje op de achterbank blijft echter een noodzitje, want het is erg smal. De koffer is echter zeer ruim, met een laadvolume van 620 tot 1.650 liter met de achterbank neergeklapt. Maar kies je voor een plug-inhybride, dan moet je maar liefst 150 liter afstaan! De koffer open je trouwens niet via een knop ergens in het midden van de klep of op de achterbumper, maar onder het rechter achterlicht! Hij is zo goed verstopt dat het ons enkele dagen heeft gekost om hem te vinden…