Sébastien Vanhouche

16 JAN 2025

Test: Cupra Leon Break (2024), eerder veelzijger dan sportief

De Cupra Leon Break (vroeger bekend als Sportstourer) ziet er agressiever uit sinds zijn facelift. Weet hij zich nu beter te onderscheiden van hetzelfde model bij Seat?

{"fr":"Voiture Cupra grise roulant sur route dégagée avec ciel bleu, focus dynamique.","nl":"Grijze Cupra auto rijdt op lege weg onder blauwe lucht, dynamische focus."}
{"fr":"Cupra Leon roulant sur route enneigée, soleil brillant à l'arrière-plan.","nl":"Cupra Leon rijdt op besneeuwde weg met stralende zon op de achtergrond."}

"De Cupra Leon Break is eerder veelzijdig dan echt sportief, maar onderscheidt zich nu wel meer van zijn Seat-tweelingbroer op uiterlijk én op motorisch vlak."

De Cupra Leon was het derde model dat in het gamma van het jonge Spaanse merk werd geïntroduceerd in 2020, na de Ateca en Formentor. De compacte middenklasser geniet nu van een opvallende facelift, die hem niet alleen een meer uitgesproken karakter oplevert, maar ook meer verschil met zijn tweelingbroer van bij Seat.

Advertentie
Advertentie

Design

De Leon ziet er nu uit als een echte Cupra!

De Cupra Leon Break (of Sportstourer) heeft nu een volledig andere neus dan de Seat Leon. Naast zijn specifieke grille en bumper, die nu veel agressiever ogen, krijgt de ‘sportieve’ Spanjaard nu ook unieke lichtblokken. Die tonen trots de nieuwe driehoekige lichtsignatuur van het merk, zowel voor- als achteraan. Een achterzijde waarop het logo van het merk nu ook wordt verlicht. Cupra heeft daarnaast nog werk gestoken in de lichtanimaties van zijn break. Die zijn een stuk mooier geworden en geven de Leon nog wat meer karakter. Zijn look wordt nog mooi onderstreept door enkele grijze of bronskleurige accenten, afhankelijk van het uitvoeringsniveau en de motorisatie. Wat niet is veranderd, zijn de afmetingen van de Cupra Leon Break. Hij meet nog steeds 4,656 m lang, 1,799 m breed en 1,436 m hoog.

In het interieur springen de veranderingen minder in het oog. De zetels, het stuur, de middenconsole en het dashboard zijn hetzelfde gebleven, wat ons niet meteen stoort. Het nieuws zit hem vooral in de nieuwe bekledingen die Cupra aanbiedt. Ook qua bouwkwaliteit en afwerking is er maar weinig veranderd. Er zijn nog steeds enkele harde plastics te vinden onderaan de deuren en de rest van het interieur, terwijl de bovenzijde wel (zeer) mooie materialen laat zien. Het mooie, zachte dashboard konden we bijvoorbeeld erg waarderen. En alles zit ook nog even goed in elkaar als we gewend zijn.

Beleving

Schermen, schermen en nog meer schermen

De Cupra Leon beschikt voortaan over, welke versie je ook kiest, een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een groot centraal aanraakscherm van 12,9 inch. Het eerste scherm is nog steeds uitgebreid personaliseerbaar, terwijl het tweede niet enkel haarscherp is, maar ook snel reageert. Beide displays draaien op het nieuwste infotainmentsysteem van de Volkswagen-groep. En hoewel dat systeem een stuk gemakkelijk te gebruiken is dan vroeger, is het wel op een eigenzinnige manier opgebouwd en vraagt het dus enige gewenning en precisie. In sommige (gelukkig zeldzame) gevallen moet je ook meerdere keren tikken om te vinden wat je zoekt.

Beide digitale weergaves beschikken ook over nieuwe graphics die eigen zijn aan Cupra. De klimaatcontrole laat zich helaas nog steeds bedienen via het centrale scherm en de aanraakgevoelige strook eronder (die nu wel verlicht is). Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel aanwezig, en is het uitstekende stuur van de Cupra Leon nog steeds bezaaid met veel echte knoppen! Vooral de knop om de rijhulpmiddelen in te stellen via het bestuurdersdisplay is erg handig.

Uitstekende binnenruimte

De Cupra Leon Break heeft geen langere wielbasis dan de 5-deurs hatchback, die meet ook hier 2,686 m. Toch biedt hij een uitstekende zitruimte op de achterbank, waardoor je comfortabel met 4 volwassenen op pad kan gaan. Het middelste plekje op de achterbank blijft echter een noodzitje, want het is erg smal. De koffer is echter zeer ruim, met een laadvolume van 620 tot 1.650 liter met de achterbank neergeklapt. Maar kies je voor een plug-inhybride, dan moet je maar liefst 150 liter afstaan! De koffer open je trouwens niet via een knop ergens in het midden van de klep of op de achterbumper, maar onder het rechter achterlicht! Hij is zo goed verstopt dat het ons enkele dagen heeft gekost om hem te vinden…

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

‘Gewone’ of sportieve benzinemotor en plug-inhybride, maar geen diesel

De Cupra Leon is niet meer verkrijgbaar met een dieselmotor in België. Je moet dus kiezen tussen benzine of een combinatie van benzine en elektriciteit. De basismotor van de Spaanse middenklasser is een 1.5 TSI-viercilinder die zijn 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel exclusief naar de voorwielen stuurt. Deze motor kan worden gekoppeld aan een manuele zesbak, waarmee je in 9,2 seconden naar 100 km/u sprint, of een 7-traps DSG-automaat, waarbij hij meteen mild wordt gehybridiseerd. Dankzij dat kleine elektrische hulpje sprint de Cupra Leon Break in 9 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 216 km/u.

Net als de Volkswagen Golf en al zijn andere neven, is deze Spaanse break nu beschikbaar met twee plug-inhybride motorisaties. Daarbij wordt de 1.5 TSI-benzinemotor gekoppeld aan een DSG-bak met 6 versnellingen, een elektromotor en een batterij van 25,8 kWh, waarvan bijna 20 kWh bruikbaar is. Deze batterij kan je ook snelladen tot aan een vermogen van 50 kW, terwijl je aan een gewone laadpaal eveneens 11 kW (driefasig) haalt. Dat is best knap voor een plug-inhybride.

Met deze grote batterij halen de plug-inhybride Cupra Leon Breaks een maximale elektrische autonomie van 130 of 122 km, afhankelijk van het vermogensniveau. De e-Hybrid-motorisatie is namelijk beschikbaar met een totaal van 150 kW (204 pk) en 350 Nm of 200 kW (272 pk) en 400 Nm. De Cupra Leon PHEV heeft echter altijd vierwielaandrijving, en sprint van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 7,9 of 7,3 seconden, met een topsnelheid van 220 of 229 km/u.

Gek genoeg hebben de Cupra Leon hatchback en Break niet exact hetzelfde motorenaanbod. De sportieve VZ-versie van de hatchback blijft namelijk beperkt tot ‘maar’ 221 kW (300 pk) en 400 Nm, een vermogen dat naar de voorwielen wordt overgebracht. De Cupra Leon Break VZ geniet echter van dezelfde 2.0 TSI-viercilinder van 245 kW (333 pk) en 420 Nm, de DSG 7-bak en hetzelfde differentieel als de nieuwste Audi S3! Dit is dan ook de enige Leon met 4Drive-vierwielaandrijving. Met deze motorisatie sprint de Cupra Leon Break VZ in 4,8 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u.

Eerder veelzijdig dan sportief

Onderweg schittert de Cupra Leon Break met zijn veelzijdigheid. Aan een normaal tempo biedt hij een goede geluidsisolatie en veel comfort. Daarbij maakt het niet uit of je de manuele versnellingsbak of de DSG-automaat kiest, want beide transmissies rijden erg aangenaam! Die eerste ligt perfect in de hand en biedt een korte en precieze slag, maar de DSG is ook erg zacht, soepel en reageert snel. De automaat biedt ongetwijfeld meer comfort en gebruiksgemak, maar de handbak biedt wel meer rijplezier.

Als het tempo toeneemt, blijft het rijgedrag van de Cupra Leon Break zuiver, neutraal en stabiel. De besturing is erg precies, ook al verliezen de voorwielen soms hun tractie bij hard accelereren. Ook de bestuurderspositie is uitstekend. Maar net als zijn hogere broer, de Formentor, ziet de Cupra Leon Break er sportiever uit dan hij rijdt. Is dat goed of slecht nieuws? Dat hangt af van waar je naar op zoek bent…

Prijs

Hoeveel kost de Cupra Leon Break 2025 in België?

Sinds zijn facelift beginnen de prijzen van de Cupra Leon Break vanaf 37.800 euro in België, wat 8.675 euro duurder is dan de Seat Leon Break… De Cupra krijgt wel een krachtigere basismotor en een meer uitgebreide standaarduitrusting. Met een equivalente afwerking en motorisatie krimpt het verschil tot… 6.320 euro. Nog steeds een flinke som, waarmee de Leon in hetzelfde vaarwater komt als de Volkswagen Golf. De Cupra kan wel worden uitgerust met veel krachtigere motoren dan de Seat, en vooral ook met plug-inhybride aandrijflijnen. Om van de grote batterij van de Cupra Leon Break e-Hybrid te kunnen genieten, moet je minstens 52.290 euro overmaken voor de versie met 150 kW (204 pk) en zelfs 56.910 euro voor de versie met 200 kW (272 pk). Tenslotte is de Cupra Leon Break VZ met zijn 245 kW (333 pk) sterke benzinemotor beschikbaar vanaf 54.190 euro. De Spaanse middenklasser is standaard wel goed uitgerust en ook de optielijst is vrij beperkt en correct geprijsd.

Verdict

Beetje bij beetje onderscheidt de Cupra Leon zich meer van zijn tweelingbroer met Seat-badge. De link tussen beide modellen is hier en daar nog zichtbaar, maar hij is steeds minder aanwezig, zowel op uiterlijk als op mechanisch vlak. De Cupra Leon is zeer veelzijdig, maar is ook een stuk duurder dan zijn tweelingbroer… Daar staat tegenover dat hij over veel krachtigere motoren beschikt, waaronder ook plug-inhybride opties.

Advertentie
Advertentie