Vanaf 2026 verdwijnt de klassieke rode gevarendriehoek in Spanje en maakt deze plaats voor een zwaailicht, de V-16. Dit initiatief moet het gebruiksgemak voor bestuurders in nood vergroten en de veiligheid verhogen bij pech of ongevallen.

Advertentie
Advertentie

Vanaf 1 januari 2026 verplicht

Vanaf 1 januari 2026 is elke bestuurder in Spanje verplicht om een V-16 zwaailicht in zijn voertuig te hebben. Dit apparaat, dat de traditionele gevarendriehoek vervangt, moet de bestuurder in nood niet alleen het leven makkelijker maken, maar ook de veiligheid vergroten.

In tegenstelling tot de gevarendriehoek kan het lichtbaken of zwaailicht eenvoudig op het dak van het voertuig worden bevestigd dankzij een magnetische basis. Bij sommige modellen activeert het baken automatisch en straalt het een oranje licht uit dat zichtbaar is tot op een kilometer afstand, zelfs bij slechte zichtomstandigheden zoals mist of duisternis.

Kosten en regels

Het V-16-zwaailicht is verkrijgbaar vanaf 40 euro, maar niet elk model is toegestaan. Alleen modellen die voldoen aan de Spaanse regelgeving en uitgerust zijn met een verbinding met het Spaanse DGT 3.0-platform (dat de samenwerking tussen alle verkeersveiligheidsactoren in Spanje vergemakkelijkt), worden geaccepteerd. Bestuurders die kiezen voor een niet-conform licht riskeren een boete van 200 euro!

Voor automobilisten die van plan zijn naar Spanje te reizen of door het land te rijden op weg naar bestemmingen zoals Marokko, is het aangeraden om dit apparaat nu al in de wagen te hebben om problemen te vermijden.

En in België?

Voorlopig blijft in België de rode gevarendriehoek verplicht, net als de brandblusser, het fluorescerende veiligheidshesje en de EHBO-kit. Het ontbreken van een van deze voorwerpen kan leiden tot een boete van 68 euro.

Toch klinken er stemmen om dit verouderde materiaal te moderniseren. “De gevarendriehoek is iets van de vorige eeuw, en je moet toegeven dat bestuurders de regels vaak niet naleven bij het gebruik ervan. Ze plaatsen hem veel te dicht bij hun stilstaande voertuig, terwijl hij op 100 meter afstand moet staan. Bovendien heeft onze driehoek een zwak punt: hij valt makkelijk om bij wind,” legt Benoît Godart, woordvoerder van verkeersveiligheidsorganisatie Vias Institute, uit aan Sudinfo. Hij wijst ook op de risico’s die gepaard gaan met het plaatsen van de driehoek: langs de kant van de weg lopen om de driehoek op de juiste afstand te zetten is een gevaarlijke onderneming.

Een voorbeeld om te volgen?

Het Spaanse initiatief opent de discussie over de noodzaak om onze eigen veiligheidsuitrusting te herzien. Hoewel de V-16 veelbelovend lijkt, rijzen er toch enkele vragen, bijvoorbeeld over de effectiviteit ervan in bepaalde situaties, zoals na een bocht of op een helling.

Eén ding is echter zeker: innovaties op het gebied van verkeersveiligheid moeten voldoen aan een dubbele doelstelling: eenvoud in gebruik en effectiviteit.