2021 was niet meteen rooskleurig, nog maar eens dankzij corona. Tel daarbij het chiptekort in de autosector, en het wordt een jaar om snel te vergeten. Maar daar doen we niet aan mee. We vatten de koe bij de horens om 2021 in schoonheid te eindigen met een match tussen twee auto’s die het meeste rijplezier te bieden hebben op de markt. Maar welke van onze twee deelnemers zal ons de grootste glimlach bezorgen tijdens deze confrontatie?

Afwerking, uitrusting: punt voor de Alpine

Natuurlijk is Alpine een merk van de Renault-groep, maar als je eenmaal aan boord zit, heb je niet (al te zeer) het gevoel dat je in een auto van het merk met de ruit zit. Ja, sommige van de knoppen (een beetje cheap...) zijn identiek. Maar de algemene sfeer is verfijnder, vooral in deze 'Légende'-editie. Het interieur, dat voor het grootste gedeelte met leer bekleed is, van de stoelen tot het dashboard, zit er voor iets tussen. Achter het stuur heb je het gevoel dat je in een speciale auto zit, een mini-supercar! Jammer dat het centrale scherm klein en oud is en Android Auto of Apple CarPlay ontbreken. Gelukkig heeft Alpine net zijn aanbod herschikt en meer technologie in de A110 gestoken, maar we rijden hier nog met de oude versie.

Op het vlak van infotainment doet de Yaris het niet veel beter. Behalve dan dat hij op het moment van onze testrit al over deze smartphone-connectiviteit beschikte. Voor de rest is dit een Yaris... Natuurlijk is hij niet erg luxueus. De materialen zijn niet zo verzorgd als die van de Française! Hoewel we zowel de sportieve zetels als de meters en specifieke details van deze GR waarderen, is het logischerwijs de Alpine die wint in dit hoofdstuk.

Comfort: punt voor de Toyota

Ook dit hoofdstuk zal waarschijnlijk snel beklonken zijn! Aan de ene kant hebben we een mini-supercar met twee zitplaatsen en een klein, in twee stukken gedeeld laadvolume. Aan de andere kant een 4-zits stadsauto met een hatchback en 207 liter bagageruimte! Ik moet er geen tekening bij maken, de Toyota is de winnaar op praktisch vlak.


Maar het pluimgewicht van de 1.1 ton wegende Française maakt het mogelijk hem op een zachte vering te leveren, wat hem vrij comfortabel maakt. De bagageruimten voor en achter meten respectievelijk 100 en 96 liter, voor een totaal volume dat sterk overeenkomt met dat van de Japanse auto. De grootste troef van die laatste is echter de extra zitplaatsen. Maar opgelet, ze zijn krap en een volwassene zal zich moeten plooien om er in te zitten, gezien het erg smalle dak waarover deze GR versie beschikt... Een beperkte overwinning voor de Toyota in dit hoofdstuk dus.

Motor: punt voor de Toyota

Onder de blauwe carrosserie zit centraal achterin een 1.798 cc viercilinder met 252 pk en 320 Nm koppel, een 0-100 km/u tijd van 4,5 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Hét visitekaartje van de Alpine A110!

Onder het witte koetswerk zit een 1.618 cc driecilinder met 261 pk, 360 Nm koppel, een 0 naar 100 km/u-tijd van 5,5 seconden en een top van 230 km/u. Dat is het antwoord van de Toyota GR Yaris!

Op papier zijn onze rivalen dus aan elkaar gewaagd. Het is moeilijk om een duidelijke winnaar te kiezen. Ook al omdat ze, ondanks hun kleine cilinderinhoud en beperkt aantal cilinders, levendig zijn en goed klinken!


Dat we de overwinning aan de Yaris geven, is dat niet om zijn motor, maar om wat er bij hoort: een handgeschakelde versnellingsbak! Begrijp me niet verkeerd, de versnellingsbak van de Alpine is overtuigend, het schakelen gaat snel en de peddels passen perfect bij de "mini-supercar" geest van de auto. Maar als het om plezier gaat, is het moeilijk om drie pedalen en een versnellingspook te verslaan! Bovendien is de slag tussen de versnellingen kort en de weerstand ideaal, een waar genot om met de Yaris GR te rijden, ook al had de bediening van de versnellingsbak iets sneller kunnen zijn om de perfectie te benaderen!

Wegligging: gelijkspel

Achter het stuur zijn deze twee beestjes heel verschillend. De Yaris is een rallywagen. Logischerwijs werd hij ontworpen om de WRC-versie te homologeren. Breed en compact, heeft deze Japanse auto een verbazingwekkende vierwielaandrijving die in 3 standen kan worden gezet: Normaal, Sport en Track. Normaal stuurt hij 60% van het koppel naar voor. De Track-stand is efficiënter, 50/50, perfect in balans. Maar de modus die ons interesseert is de Sport-stand, waarin 70% van het vermogen naar het achterste differentieel wordt gestuurd! Dit maakt de auto speels, precies zoals het hoort. En op kleine landwegen heb je het gevoel dat je midden in de Condroz-rally zit!

De Alpine geeft een zuiverder gevoel. De middenmotor stuurt al zijn vermogen enkel naar de achteras. Hij is klein en licht, en ongelooflijk wendbaar en responsief. Met de heerlijk omvattende kuipzetels, lage zitpositie en communicatieve besturing voel je je echt één met deze machine. Gewichtsoverdracht, grip,... Je kan alles met het bedienen als een echte orkestmeester! Vanaf het moment dat je je in op de bestuurderszetel zet, kan je niet meer stoppen met glimlachen. Het probleem is dat dit ook het geval is in de Toyota... Onmogelijk om een winnaar te kiezen!

Budget: punt voor de Toyota

Zoals we al vermeldden, is de Alpine verfijnder. Onvermijdelijk laat dit zich voelen wanneer je de bestelbon tekent. De A110 Légende van deze test kost € 68.506,4! Maar deze versie bestaat niet meer. De autobouwer vereenvoudigde immers zijn gamma, dat nu begint bij € 59.700, waaraan je nog een paar duizend euro aan opties kan toevoegen.


De Yaris is daarentegen veel betaalbaarder! De prijzen beginnen bij € 36.940. Maar om het Torsen-differentieel van onze testauto te krijgen, wat hem nog leuker maakt, moet je € 38.920 betalen. Wat personalisatie betreft, is het enige wat de prijs verandert de velgen. Een stevig verschil in budget met de Alpine...

Conclusie: gelijkspel

Aan het eind van dit duel zou de Yaris logischerwijs winnen. Goedkoper, praktischer en met een handgeschakelde versnellingsbak, heeft hij op meer vlakken gewonnen. Maar de belangrijkste reden waarom we besloten deze twee auto's tegen elkaar op te zetten was om uit te vissen welke van de twee ons de meeste sensatie in sportief rijden zou geven. En of het nu de Alpine of de Toyota was, allebei legden ze ons in de watten.


Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: