De ‘gewone’ Alpine A110 is al heel entertainend, maar de echte fans hoopten op een radicalere versie. Die is er nu in de vorm van de A110S. De Fransen geven hem een krachtigere motor, een aangepast chassis en enkele nieuwe stijlelementen.
Motor
De 1.8 viercilinder turbobenzine blijft dezelfde, maar de druk van de turbo neemt met 0,4 bar toe. Het vermogen stijgt daardoor met 40 pk tot 292 pk. Dat wordt bovendien vrijgegeven bij 6.400 tpm, 400 tpm hoger dan in de versie met 252 pk. Het koppel blijft met 320 Nm identiek, maar wordt vrijgegeven tot 6.400 tpm, 1.400 tpm later dan bij de basismotor.
Geen sper
Het vermogen gaat nog steeds naar een Getrag-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en dus niet naar een manuele versnellingsbak. Alpine gebruikt ook geen mechanisch sperdifferentieel tussend e achterwielen, maar doet nog steeds een beroep op een elektronisch differentieel dat de remmen gebruikt.
Gewicht
De A110S weegt 1.114 kilogram maar met sommige opties zakt dat gewicht nog iets meer: de gesmede Fuchs-velgen zijn 5 kilogram lichter, het koolstofvezel dak is 1,9 kilogram lichter. Deze Alpine heeft daardoor een verhouding gewicht/vermogen van 3,8 kg/pk tegenover 4,3 kg/pk voor de andere versies. 0-100 km/u duurt 4,4 seconden, een tiende sneller dan in de A110. De topsnelheid stijgt van 250 naar 260 km/u.
Efficiënter
Het chassis wordt aangepast met stijvere veren en antirolstangen. De ophanging zakt met 4 millimeter. De banden zijn breder, de Brembo-remmen die op de gewone A110 een optie zijn, zijn hier standaard. Dat moet het dynamische weggedrag doen toenemen.
Matte kleur
De A110S onderscheidt zich tot slot nog door enkele details zoals de vlag in oranje koolstofvezel, chroomzwarte letters en oranje remklauwen. Als optie is er nog een matgrijze kleur. Binnenin vervangen oranje stiksels de blauwe uit de A110.