Advertentie
Advertentie

Een kleine reminder als je het nieuws hebt gemist van de laatste jaren: Alpine wordt binnenkort een volledig elektrisch merk. Het enige huidige model in het gamma, de A110 coupé, wordt tegen 2026 vervangen door een nieuwe, elektrische generatie. En tegen dan komen er nog twee elektrische modellen van Alpine bij. In 2025 komt er een SUV-coupé, die onze spionagefotografen al hebben gespot tijdens tests. Maar eerst en vooral gaat de elektrische bal aan het rollen met een sportieve versie van de toekomstige elektrische Renault 5. Dit model komt in 2024 uit en krijgt de naam Alpine A290. Vandaag krijgen we al een voorproefje dankzij de conceptcar met achtervoegsel ‘β’, wat zijn ontwikkelingsstatus omvat, zoals in de informaticasector.

Drie keer kijken

Deze conceptcar kan je op drie manieren bekijken: op een afstand van 110 m, 110 cm en 110 mm, aldus het designteam dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling ervan. Op 110 m geeft de A290_ β een zeer duidelijk beeld van het toekomstige productiemodel. Volgens zijn ontwerpers is de conceptcar voor 85% definitief. Van ver zullen er enkel veranderingen te zien zijn op detailniveau wanneer de auto klaar is voor massaproductie. De velgen zullen bijvoorbeeld trouw blijven aan die van het concept, maar “minder complex” gemaakt worden voor productie, aangezien ze nu gemaakt zijn via 3D-printing.

Alpine zegt ook expliciet dat de dubbele X-lichtsignatuur van de conceptcar A290_ β rechtstreeks zal overgenomen worden op het productiemodel.

Cockpit in V-vorm

Als je op een afstand van 110 cm kijkt, kan je toch enkele technische details zien die moeilijk over te brengen zijn naar een productieversie van de A290. Zoals bijvoorbeeld de V-vormige voorruit die zich deels uitstrekt over de motorkap.

Ook het interieur van de A290_ β is duidelijk nog in de conceptfase, met een centrale bestuurderspositie! Verwacht dus niet dat deze 1+2-opstelling terug te vinden zal zijn op het toekomstige productiemodel.



In detail

Als je de conceptcar vanop een afstand van 110 mm bestudeert, kan je ook enkele details spotten die onzichtbaar waren op het eerste gezicht. Er zijn talloze opschriften te vinden (zoals de GPS-coördinaten van de designstudio van Alpine, of het gebruik van driehoeken die verwijzen naar het Alpine-symbool van het merk) en kleine details die doen denken aan de wereld van verbrandingsmotoren. Zoals de twee valse uitlaatpijpen die bestaan uit kleine computerventilatoren om de batterijen te koelen.



Toch zijn er ook enkele details aan boord te vinden die behouden worden voor de productiefase. Zoals de ‘overtake’-knop (OV) die een tijdelijke boost geeft, zoals te zien op het stuur van de conceptcar.

Gevormd door de racerij

Tenslotte onthouden we ook dat deze conceptcar functioneel is. En dat hij dus deels is gebaseerd op de racerij. Daarmee alleen al zou je kunnen zeggen dat het Alpine-DNA bewaard is gebleven. De conceptcar, die vooral bedoeld is om de show te stelen tijdens Grands Prix of tijdens Goodwood, voldoet namelijk aan de FIA-veiligheidsnormen, waarvan de vereisten enkele uitdagingen hebben gevormd voor de designteams. Zo moest men bijvoorbeeld de kleinst mogelijke gehomologeerde kuipstoelen vinden om ze in de auto te krijgen, ondanks de aanwezigheid van een volwaardige rolkooi in het compacte interieur. De A290_ β is zelf namelijk amper 4,05 m lang, voor een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,48 m.

Meer dan 200 pk?

Hoewel de designers beweren dat ze het rijgedrag van de conceptcar hebben fijngeslepen dankzij heel wat specifiek ontwikkelingswerk (chassis, ophanging, koppelverdeling, enzovoort) om tot een “speels en tegelijk efficiënt” resultaat te komen, blijven de technische eigenschappen van de A290_ β onbekend. Alpine zegt enkel dat er twee elektromotoren in de conceptcar zitten. Het productiemodel zal er daarentegen maar eentje krijgen. Gilles Le Borgne, technisch directeur van Groupe Renault, vertelde eerder echter aan onze conculega’s van Auto Express dat het productiemodel van de A290 de elektromotor van 160 kW (218 pk) uit de Mégane E-Tech Electric zou krijgen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail: