Toyota is niet de enige die gelooft in waterstofverbrandingsmotoren als koolstofneutraal alternatief voor benzine. Ook Alpine ziet er een toekomst in en toont de Alpenglow Hy4, wiens viercilinder binnenkort vervangen wordt door een speciaal ontworpen V6...
Wie aanwezig was op de 6 Uur van Spa-Francorchamps heeft hem misschien in het echt kunnen zien: de Alpine Alpenglow Hy4, een rijdende showcar die een voorproefje geeft op zowel het toekomstige design van Alpine, als op de techniek waaraan de constructeur en het raceteam werken. Het is de evolutie van de Alpine Alpenglow uit 2022, met een vernieuwd design maar vooral een werkende aandrijflijn, compleet met waterstofverbrandingsmotor.
V6 op komst
Meer concreet gaat het om een 2 liter-viercilinder met turbo, die 340 pk ontwikkelt, maar Alpine belooft dat dit nog maar de eerste stap is: tegen het einde van het jaar komt er een tweede rijdende versie van de Alpenglow met een speciaal ontworpen V6 op waterstof. Daarmee hoopt Alpine de emotie van verbrandingsmotoren in leven te houden zonder de uitstoot die ermee gepaard gaat. Waterstofverbrandingsmotoren stoten namelijk enkel waterdamp uit, maar er zijn andere nadelen aan verbonden: ze zijn veel minder efficiënt dan een brandstofcel en verbruiken daardoor ook meer dure waterstof.
Hypercar of supercar?
Qua ontwerp houdt de Alpenglow Hy4 een beetje het midden tussen een Hypercar voor Le Mans en een straatauto. Er is plek aan boord voor twee personen, maar de cockpit en algemene vorm lijken rechtstreeks uit de racerij te komen. Alpine zegt ook dat de Alpenglow “veel hints geeft over de toekomstige designevoluties van het merk”, wat zou kunnen betekenen dat het hoekige en agressieve design ook op de elektrische wagens van het merk zal terugkeren.
“Voor WEC en misschien wel F1”
Wat Alpine concreet van plan is met de waterstofverbrandingsmotor? Voorlopig is de Alpenglow nog een rijdend laboratorium om de technologie verder te ontwikkelen. Het sportmerk ziet er wel een toekomst in voor de racerij, meer specifiek voor het uithoudingsracen: “We weten dat waterstof een essentiële stap wordt om de volgende generatie Endurance-racers te decarboniseren, en misschien wel voor Formule 1-wagens met een vloeibare opslag”, aldus Bruno Famin, motorsportbaas bij Alpine. In de tussentijd zal de Alpenglow opnieuw te zien zijn als demowagen tijdens de 24 Uur van Le Mans op 14 en 15 juni.