Een evenement in Engeland bleek de ideale gelegenheid om de Volkswagen ID.7 eens écht aan de tand te voelen. Want ook al is de Pro S met zijn grotere batterij en 700 km autonomie nog niet gelanceerd, biedt zelfs de basisversie tot 621 km rijbereik – het meeste van elke elektrische VW tot nu toe. Dit tripje is echter niet enkel een rangetest, maar ook een race: kunnen we sneller zijn dan onze collega’s die het vliegtuig nemen?

Het is deze keer niet voor het plezier dat we naar Engeland reizen, maar voor een evenement van een Brits merk in het oosten van Groot-Britannië. Er werd ons een vliegtuigreis aangeboden, maar gezien de afstand van slechts 450 km leek dat ons een beetje overkill – zelfs met dat verdraaide Kanaal in de weg. We besloten het nuttige aan het, euh, nuttige te koppelen en meteen nog een elektrische wagen onze 1.000 km-test te laten ondergaan. De Volkswagen ID.7 leek ons daarbij de ideale kandidaat!

Al moeten we toegeven dat de ID.7 misschien ook wat te veel van het goede is: de 4,96 m lange reisberline heeft een zeer ruim interieur waarin je in alle comfort met 4 volwassenen kan reizen, maar voor deze trip zijn we in ons eentje – zelfs de 532 liter grote koffer hebben we niet nodig, alles past binnen handbereik voor de passagierszetel. Maar het gaat ons natuurlijk vooral om zijn luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23 (Cw) en zijn nieuwe elektromotor van 210 kW (286 pk), die samen een zeer laag verbruik beloven.

Redelijke start

De eerste stap van de reis is op tijd in Calais geraken voor de Eurotunnel. Er was gelukkig plaats aan de ene(!) publieke laadpaal in onze wijk, dus de batterij is zo goed als vol: 99% en 509 km volgens het piepkleine bestuurdersdisplay achter het stuur. Dat zou ruim voldoende moeten zijn om tot op onze bestemming te raken, maar we hebben nog heel wat snelwegkilometers voor de boeg. Het verkeer zit gelukkig mee, wat ook betekent dat we continu rond de 120 km/u rijden, of zelfs 130 km/u in Frankrijk.

De boordcomputer geeft een gemiddelde aan van een dikke 20 kWh/100 km wanneer Calais binnenrijden, met nog 62% in de batterij na een reis van 153 km. Als we ons haasten kunnen we misschien nog een trein vroeger halen, maar het lijkt ons veiliger om voor de zekerheid nog wat bij te tanken aan de snelladers bij de Eurotunnel. Het maximale laadvermogen van 175 kW gaan we niet halen met een meer dan halfvolle batterij, maar toch zijn we een beetje teleurgesteld met de 50 à 60 kW die de ID.7 accepteert. Een plasje en enkele foto’s later hebben we ongeveer 10% gerecupereerd en is het tijd om de trein in te rijden richting Engeland.

Eigen entertainment nodig

Tijdens het halfuurtje in de Eurotunnel hebben we even de tijd om te zien wat het infotainment van de ID.7 in petto heeft. In tegenstelling tot Tesla en sommige andere merken, is het entertainmentaanbod vrij beperkt: we vinden enkel Apple Music en Tidal terug als streamingdiensten. Zelfs Spotify ontbreekt! Een manier om gemakkelijk video’s te streamen via Netflix, Amazon Prime Video of YouTube is er niet – jammer, want het grote infotainmentscherm van 15 inch lijkt ons ideaal om de tijd te verdrijven met onze favoriete series en films.

Eenmaal toegekomen in Engeland hebben we twee opties: de ring rond Londen helemaal rondrijden van zuid naar noordoost, of de kortere route nemen door de ULEZ van Londen. We kozen voor dat laatste, vooral omdat we dan niet meer zouden moeten opladen. De lagere snelheidslimiet van 70 mph (ongeveer 113 km/u) doet namelijk wonderen voor het verbruik van de ID.7: het gemiddelde zakt zienderogen van meer dan 20 kWh/100 km naar 16,5 kWh/100 km!

Daarmee halen we met gemak onze eindbestemming. Na ongeveer 420 km komen we toe met nog 20% of 100 km in de tank. Die 10% die we in Calais hebben gerecupereerd, was uiteindelijk dus niet eens nodig. Nog beter nieuws: we komen zelfs vroeger toe dan de collega’s die het vliegtuig hebben genomen!

Lukt het in een keer?

Eenmaal ter plaatse werden we verwend: de ID.7 werd door de organisatoren aan een lader gehangen en even later weer met een 100% volle batterij voor de deur gezet. Met het evenement achter de rug, kunnen we de volgende dag dus zonder zorgen weer vertrekken. En dit keer met iets meer zelfvertrouwen, want we besluiten het erop te wagen en in één keer naar huis te rijden, zonder laadstops! Als het ons lukt, tenminste...

Het vertrek verliep een beetje verwarrend, want door een bug in Waze zijn we gedwongen de ingebouwde navigatie te gebruiken, die dan weer niet zo duidelijk de verschillen tussen de (tol)routes toont. Wel krijgen we daarmee de AR-technologie van het head-up display te zien, met pijlen die de juiste richting projecteren op de weg. Handig, maar soms ook een beetje schrikwekkend wanneer je een graphic op je af ziet vliegen! We vonden er in ieder geval onze weg mee, met uiteindelijk slechts 2,5 pond aan tol – een kleine prijs voor een uur minder reistijd.

Superzuinig!

Terug aangekomen in Folkestone valt onze mond open als we naar ons verbruik kijken: 14,5 kWh/100 km! Daarmee zouden we meer dan 530 km kunnen halen uit de (netto) 77 kWh grote batterij van de ID.7. Te danken aan het iets drukkere verkeer, waardoor de gemiddelde snelheid op ‘slechts’ 74 km/u uitkwam. We rijden de trein op met een gerust gevoel, want met nog een halve batterij op overschot zouden we zonder enig probleem de laatste 150 km naar huis moeten kunnen rijden.

En hoewel het aangegeven rijbereik wat sneller daalt dan de snelheid waarop we de kilometerpaaltjes passeren, komen we na een rit van een dikke 400 km thuis met nog 10% in de tank  en een gemiddeld verbruik van 16,3 kWh/100 km. Bijna precies hetzelfde resultaat als tijdens de heenrit, en ook in de dagen nadien bevestigde de ID.7 zijn bescheiden dorst tijdens kortere ritten.

Prijs opladen Volkswagen ID.7

In totaal hebben we 1.061,8 km afgelegd met de ID.7, wat aan een gemiddeld verbruik van 16,3 kWh/100 km een totaal verbruik van 173 kWh oplevert. De prijzen variëren sterk, maar langs de snelweg kost opladen al snel 0,85 euro per kWh, wat een totale kostprijs van 147,11 euro oplevert, of 13,86 euro per 100 km als je enkel dure snelladers gebruikt.

Ons verdict

Onze beslissing om de Volkswagen ID.7 te nemen in plaats van het vliegtuig richting Engeland hebben we ons allerminst beklaagd. Zijn gestroomlijnde profiel levert een uitstekend verbruik op, waardoor je ook echt kan reizen met de elektrische reisberline! En dat in alle comfort dankzij het zeer ruime interieur, de comfortabele zetels en de niet al te storende elektronische veiligheidssystemen. We hadden enkel iets meer entertainment gewenst voor tijdens het wachten.

Zijn actieradius van meer dan 600 km is niet realistisch, maar op 450 tot 500 km kan je wel rekenen, wat voor ons voldoende is om zonder laadstress te leven. De Pro S met zijn grotere batterij zou nog eens een dikke 50 km verder kunnen rijden. En ben je op zoek naar meer ruimte, dan is er binnenkort ook de breakversie ID.7 Tourer!