Ampere gaat de nieuwe auto’s en randsystemen (software, platforms, infrastructuur) voor Renault ontwikkelen, maar voor de klant verandert er niets: de auto’s zullen nog steeds door het leven gaan als Renaults, en ook de modelnamen blijven bekend. Toch gaat deze afsplitsing gepaard met ambitieuze plannen voor de Franse constructeur, want Ampere moet ervoor zorgen dat het ontwikkelen en produceren van elektrische wagens op elk vlak gestroomlijnd wordt. Dit moet de prijzen verlagen, maar ook voor meer winstmarge zorgen. We leggen uit.

40% goedkoper tegen 2028

Om een breder publiek aan te spreken, moeten elektrische wagens goedkoper worden. Ampere en Renault richten zich daarbij vooral op het B- en C-segment (denk aan respectievelijk de Clio en de Mégane), die samen 75% van de Europese EV-markt zouden vertegenwoordigen tegen 2030. Om de prijzen tussen verbrandingsauto’s en elektrische wagens gelijk te trekken, is Ampere/Renault van plan de productiekosten voor een EV van het C-segment (de huidige Mégane E-Tech Electric) met 40% te doen dalen tegen de volgende generatie (2027/2028) dankzij goedkopere batterijen, elektromotoren, eenvoudigere platforms en koetswerkdelen. Ook op de productielijnen en logistiek moet er bespaard worden om dit te bereiken.

Nieuwe Twingo Electric voor minder dan 20.000 euro

Maar we moeten niet wachten tot 2028 om lagere prijzen te verwachten, want de Renault 5 Electric krijgt in 2024 al een vanafprijs van ongeveer 25.000 euro. In 2025 volgt dan de Renault 4, die een SUV-look krijgt, en later komt er nog een derde budgetmodel: de opvolger van de Twingo, die minder dan 20.000 euro moet kosten! Het retro-geïnspireerde model zou bovendien minder dan 10 kWh/100 km verbruiken. Een concrete lanceringsdatum is er nog niet, maar Renault spreekt over een ontwikkeltijd van 2 jaar van concept tot productie. Reken dus op eind 2025 of 2026. Nadien komen er nog eens twee elektrische modellen van de tweede generatie, voor een totale line-up van zeven EV’s (Mégane E-Tech, Scénic E-Tech, Renault 5, Renault 4, Twingo en de twee onbekenden).

25 miljard euro omzet

Ampere zet ook hevig in op software. Meer dan 50% van het personeel van dit nieuwe bedrijf is gericht op softwaresystemen en moet het Google-multimediasysteem nog verder verbeteren en integreren in al deze nieuwe elektrische modellen. Het eerste ‘softwaregedefinieerde’ model, dat op quasi elk vlak geüpgraded kan worden doorheen de tijd, wordt in 2026 verwacht. Verder wordt er gewerkt aan de decarbonisatie van de Renault-groep en gaat Ampere ook technologie ontwikkelen voor de andere merken van de Alliantie (Alpine, Dacia, Renault en Mitsubishi). Allemaal zaken die uiteindelijk een verkoopdoel van 1 miljoen wagens moet opleveren tegen 2030, een omzet van meer dan 25 miljard euro tegen 2031 en vooral een winstmarge van meer dan 10% tegen datzelfde jaar. Iets waar de aandeelhouders ongetwijfeld naar uitkijken.

?