Na de eerste trends voor 2023 te hebben vastgesteld op basis van de inschrijvingscijfers van de eerste helft van het jaar, en ook de top 10 van de populairste modellen in België tijdens de eerste 9 maanden van het jaar te hebben benoemd, kijken we nu wat we kunnen leren uit de cijfers van de Belgische automarkt nu we richting de laatste weken van het kalenderjaar gaan.

De eerste positieve vaststelling: de opleving die we in het begin van het jaar zagen qua inschrijvingscijfers van nieuwe auto's, wordt nu duidelijk bevestigd. Met 374.848 nieuwe inschrijvingen in de eerste 9 maanden van het jaar, is 2023 duidelijk het jaar van de terugkeer naar een groeiende markt. We zitten daarbij weer dichtbij het gemiddelde niveau van de laatste jaren. Op basis van deze tussentijdse cijfers kunnen we inschatten dat het totaal van 2023 in de buurt zou moeten komen van 475.000 inschrijvingen, waarmee het de beste prestatie wordt van de jaren 2020. Een niveau dat aan het begin van het vierde kwartaal lijkt te worden bevestigd, met opnieuw een positief resultaat in oktober (+26,6% vergeleken met oktober 2022).

Nog minder evenwichtige markt...

De andere trend die we aan het einde van de eerste heflt van 2023 konden vaststellen en die nu nog maar eens wordt bevestigd door de cijfers van het derde kwartaal, is het onevenwicht op de markt tussen de particuliere en zakelijke klanten. Bedrijfswagens vertegenwoordigen nu zowat 70% van de nieuwe inschrijvingen in België. Meer in detail vertegenwoordigen auto's op naam van bedrijven nu 68% van de inschrijvingen van nieuwe wagens tijdens de eerste 9 maanden van 2023, tegenover 57,4% in 2019, voor de pandemie.

Deze verschuiving heeft een significante impact op de verdeling van de soorten motorisaties van nieuwe auto's die op onze wegen komen. Particulieren bestellen bijna uitsluitend auto's met een benzinemotor, of eventueel een gewone hybride. Meer dan 90% van de nieuw ingeschreven wagens van particulieren in 2023 zijn niet 'oplaadbaar'.

Om de welbekende fiscale redenen, kiezen professionals dan weer massaal voor plug-inhybrides en volledig elektrische wagens. Deze oplaadbare auto's (BEV+PHEV) hebben tegenwoordig een meerderheid in handen, met 52,4% marktaandeel bij de bedrijfswagens.

Tegelijkertijd blijft diesel maar terrein verliezen in België. Aan het einde van het derde kwartaal van 2023 vertegenwoordigde dit type brandstof nog maar minder dan 10% van de nieuw ingeschreven wagens. Ter herinnering: over heel 2018 gerekend spraken we nog over bijna... 80% (78,9%)! 

... maar wel 'groener'

Deze groei van het aantal geëlektrificeerde wagens, gedragen door de professionele markt, heeft dan ook een onmiskenbare impact op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens in België. Aan het einde van Q3 2023 zat het gemiddelde aan nog maar 86 g/km volgens de WLTP-cyclus. Een historisch dieptepunt, zelfs met de vorige en gunstigere NEDC-cyclus meegerekend.

De populairste auto's in België in 2023

Laten we dit korte overzicht van de Belgische automarkt afsluiten door eens te kijken naar de populairste modellen van het moment bij particulieren en bij bedrijven. Twee lijstjes die duidelijk de verschillende verwachtingen tonen tussen beide markten. De Tesla Model Y die de markt voor bedrijfswagens domineert, is volledig elektrisch en heeft een vanafprijs van 47.970 euro in België. De Dacia Sandero, die de voorkeur geniet van particuliere klanten, heeft dan weer een vanafprijs van 11.990 euro... en is voorlopig nog vrij van enige elektrificatie.

?