We hadden al een donkerbruin vermoeden dat het niet lang meer zou duren voor we de nieuwe bestelbreaks van Stellantis te zien zouden krijgen, nadat de groep zijn vernieuwde bestelwagengamma in één klap volledig voorstelde. In tegenstelling tot de werkbusjes, krijgen we de personenbusjes schijnbaar wel een voor een te zien, en de facelift van de Peugeot Rifter mag de spits afbijten. De tegenhanger van de Citroën Berlingo, Opel Combo Life en Toyota Proace City Verso is daarbij zowel qua uiterlijk als onderhuids vernieuwd.
Leeuw met klauwen
De nieuwe snoet van de Peugeot Rifter facelift valt meteen op en ligt meer in lijn met de rest van het recente gamma, zoals de 308 en de 408, met een moderne en expressieve look. De drieklauwige lichtsignatuur is ook prominent in beeld, net als het vernieuwde logo van het Franse merk. Twee nieuwe kleuren (Sirkkagroen en Kiamablauw) zorgen eveneens voor een moderne uitstraling, terwijl nieuwe velgen en donkere achterlichten de update compleet maken.
Nieuwe technologie en meer comfort
Aan boord is ook het een en ander vernieuwd. Het merk spreekt wel over een nieuw dashboard met een verbeterde ergonomie en een hoogwaardigere afwerking, met centraal een nieuw 10-inch aanraakscherm met internetconnectiviteit, een draadloze verbinding met Apple CarPlay/Android Auto en over-the-air updates. Een nieuw, verwarmd stuurwiel en nieuwe materialen voor de bekleding moeten het leven aan boord iets aangenamer maken. De klassieke tellers zijn in het geval van de e-Rifter ook vervangen door digitale tellers.
Zelfde batterij, meer rijbereik
Over de e-Rifter gesproken: dit wordt waarschijnlijk de enige versie die in België wordt gelanceerd en hij kan nu iets verder rijden op een laadbeurt, met een beloofd rijbereik tot 320 km. Dat is beter dan de 282 km die je voor de facelift zou kunnen halen, maar Peugeot heeft er helaas niet voor gekozen om de grotere batterij van 54 kWh en de zuinigere elektromotor van 115 kW (156 pk) te monteren. Je hebt dus nog steeds 100 kW (136 pk) en 50 kWh ter beschikking, ook als je voor de langere koetswerkvariant kiest. Een precieze lanceringsdatum is er nog niet, maar de bestelwagenversie gaat in het voorjaar van 2024 in productie. Reken dus op een vergelijkbaar programma voor deze ludospace.