Geëlektrificeerde motorversies winnen in België stilaan terrein, vooral dankzij de bedrijfswagens. De voorbije jaren is hun fiscaliteit namelijk gevoelig herwerkt, waardoor de aftrekbaarheid van klassieke modellen met verbrandingsmotor is verdampt. Enkel elektrische auto’s en (onder bepaalde voorwaarden…) plug-inhybrides kunnen nog aanspraak maken op een fiscale aftrekbaarheid van 100 procent.
Daarom hebben we ons verplaatst in een bestuurder die binnenkort zijn nieuwe dienstwagen moet bestellen. Is het bij vergelijkbare prijskaartjes beter om te kiezen voor een ‘klassieke’ oplossing als de plug-inhybride Audi A3 40 TFSI e (38.190 euro) of voor een volledig elektrisch model als de VW ID.3 met de batterij van 58 kWh (36.095 euro)?
Afwerking en uitrusting: punt voor Audi
Een klant die gewoon is om met een premium model te rijden, schrikt zich een hoedje wanneer hij in de VW ID.3 instapt: het ‘hoge’ prijskaartje laat zich onmiskenbaar meer verklaren door de kostprijs van de batterijen dan door de zorg die aan de afwerking is besteed. Bepaalde ‘conventionele’ Volkswagens zouden de vergelijking met een Audi beter aankunnen, maar dat is zeker niet het geval voor deze ID.3. In zijn interieur moet je leren leven met talrijke harde en holle kunststoffen en met een kaalheid die bijna ascetisch werkt.
De Audi A3 is dus duidelijk beter verzorgd, al zien we ook hier in bepaalde zones minder flatterende kunststoffen opduiken dan in zijn voorganger. Qua uitrusting is er ook geen twijfel mogelijk: de A3 biedt meer personaliseringsmogelijkheden en een infotainment dat doorgaans functioneler is. Bovendien is zijn virtuele cockpit veel rijkelijker dan het kleine, kale schermpje in de ID.3…
Comfort: punt voor Volkswagen
De VW ID.3 herpakt zich qua comfort, zowel met zijn zachte ophanging als met de souplesse van zijn elektrische aandrijflijn. Maar hij scoort ook punten door zijn wendbaarheid, zijn ruimer interieur en zijn grotere koffer dankzij een platform dat specifiek bedacht is op elektrische aandrijving (en achterwielaandrijving). De Audi A3 dwingt je in zijn plug-inhybride versie nog meer tot compromissen. De grootste beperking bij dagelijks gebruik zit hem in het verdwijnen van het bergvak onder de koffervloer. Achterin deze A3 is maar 280 liter over, tegenover 385 in de kont van de ID.3.
Motor: punt voort Volkswagen
In beide gevallen ontwikkelen de hier uitgenodigde modellen 204 pk. In de VW wordt die 204 pk ontwikkeld door een elektromotor en doorgegeven aan de achterwielen. In het geval van de Audi gaat de cavalerie via de voorwielen naar de straat. En ze staat paraat wanneer je de 1.4-turbobenzinemotor van 150 pk en de elektromotor van 80 kW (109 pk) die in de zestraps S tronicversnellingsbak zit aanspreekt. Op papier komen ze zo aan redelijk vergelijkbare prestaties, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,3 seconden voor de ID.3 en 7,6 seconden voor de A3 40 TFSI e.
De elektromotor van de VW met zijn onmiddellijke en steeds zeer lineaire respons toont zich in de praktijk echter overtuigender, al blijkt ook de hybride aandrijflijn van de A3 vrij efficiënt. Hij ontwikkelt in elk geval minder schokken dan sommige plug-inhybride oplossingen bij de concurrentie.
Een woordje nog over het rijbereik van deze twee modellen: met zijn batterij van 58 kWh belooft de ID.3 een theoretisch WLTP-rijbereik van 425 kilometer. Onder winterse omstandigheden bij gemengd verbruik ga je echter beter uit van zo’n 320 kilometer. Tijdens onze lange rondrit die we hebben afgelegd in één stuk (met een batterij die bij vertrek tot 100 procent opgeladen was maar niet voorverwarmd) hebben we exact 295 kilometer over gemengde wegen gereden en kwamen we volgens het dashboard weer bij ons vertrekpunt aan met 8 procent in de batterij (en 27 kilometer resterend rijbereik).
De Audi A3 40 TFSI e van zijn kant heeft een accu van 13 kWh, die daarmee een vrij comfortabele 48 procent groter is dan die van zijn voorganger, de Audi A3 e-tron. In theorie geeft de lithium-ionbatterij de plug-inhybride A3 een WLTP-rijbereik van 67 kilometer. In de praktijk ga je echter beter uit van een vijftigtal kilometer (of nog minder op de snelweg) die je puur elektrisch kan afleggen.
Over ons gemeenschappelijke parcours van bijna 300 kilometer tikten we af op een reëel gemiddeld verbruik van minder dan 4,5 l/100 km aan het stuur van de plug-inhybride Audi A3.
Weggedrag: punt voor Audi
Hier is het voordeel onmiskenbaar: de plug-inhybride Audi A3 is de fijnste om ‘dynamisch’ mee te rijden. Toegegeven, deze 40 TFSI e-versie is plomper en minder snedig dan een klassieke A3 Sportback met verbrandingsmotor als gevolg van zijn extra gewicht (hij weegt toch 1.635 kilo leeg). Maar de ID.3 is duidelijk niet ontwikkeld om zijn dynamisch rijplezier te verzorgen bij een pittige rijstijl. De schokdemping pompt, de voortrein mist bijtkracht en het pedaalgevoel van het rempedaal gaat al snel storen bij een actieve rijstijl. Bovendien schiet de elektronica van de ID.3 in paniek bij het minste vermoeden van onderstuur en wordt dan alle krachttoevoer naar de achterwielen afgesneden. Deze ID.3 laat zich met andere woorden veel meer smaken bij een rustige rijstijl dan met het mes tussen de tanden.
Prijs: punt voor Volkswagen
Hoewel de basisprijzen van deze twee modellen in deze mechanische configuraties vrij dicht bij elkaar liggen, loopt het verschil snel fors op wanneer er opties bij komen kijken. De Audi A3 40 TFSI e die wij ter beschikking hadden gekregen, kostte bijvoorbeeld meer dan 60.000 euro, terwijl onze ID.3 1ST Plus onder de 45.000 euro bleef. Bovendien zijn de gebruikskosten van het elektrische model interessanter. En voor de toekomst kunnen we redelijkerwijze uitgaan van een fiscaliteit en wetgeving die gunstiger blijven voor puur elektrische modellen dan voor plug-inhybrides.
Besluit: winst voor Volkswagen
Voor wie thuis of op kantoor over een oplaadpunt kan beschikken is dagelijks met een ID.3 rijden helemaal niet onmogelijk. Natuurlijk kan je met de plug-inhybride A3 meer dan 300 kilometer in één trek rijden wanneer dat eens nodig is… Maar als dat je dagelijkse traject is, kies je sowieso beter voor een dieselmotor. Daar staat tegenover dat een professionele klant die gewoon is om in premium modellen te rijden en die voor de ID.3 kiest in plaats van de A3 wel eens teleurgesteld zou kunnen zijn in de afwerkingskwaliteit en in de efficiëntie van het infotainmentsysteem van de ID.3.
Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: