Het huidige Audi-gamma telt nog geen hybride, maar dat is een kwestie van tijd. De hybride studiemodellen van Audi stapelen zich op. De nieuwste in de rij is gebaseerd op de toekomstige A3. Het is een plug-inhybride, die je oplaadt via een stopcontact om de autonomie van de batterijen te verbeteren.
Huiveringwekkende prestaties
Wat het meest in het oog springt, zijn de spectaculaire prestaties van deze kleine sedan. Om je een idee te geven: het onderstel is gebaseerd op dat van de pas gelanceerde RS3! Het vermogen van de A3 e-tron (238 pk) doorstaat de vergelijking met de RS3 niet (340 pk), maar deze hybride heeft zeker geen ademtekort. De topsnelheid bedraagt 231 km/u, de spurt naar 100 km/u duurt 6,8 seconden.
De verbrandingsmotor is de bekende 1.4 TFSI benzine, opgekitteld tot 211 pk. Hij wordt hier gekoppeld aan een elektromotor met 27 pk. Die wordt gevoed door batterijen ingebouwd achter de achterzetels en goed voor een autonomie van 54 km. In de stad stoot de A3 e-tron geen gram CO2 uit en verbruikt hij dus geen druppel brandstof. Herladen gebeurt door bewegingsenergie van de auto om te zetten of via een stopcontact.
Last but not least geeft dit prototype ook een voorsmaakje van de toekomstige A3, waarvan de onthulling eind dit jaar is voorzien.