Mooier dan sedan?

Functionaliteit en elegantie vallen moeilijk te rijmen. Het ene is meestal schadelijk voor het andere, maar Audi is geslaagd in een meesterzet door een break te tekenen die minstens even elegant is als de berline. Velen vinden de Avant zelfs aantrekkelijker. Een verleidelijk slagschip, want de afmetingen zijn echt kolossaal: 4,93 meter lang en 1,87 meter breed.

Praktisch

De grootste troef van een break is uiteraard zijn praktische bruikbaarheid en zijn laadvolume. Met zulke afmetingen vervoert de A6 Avant zonder verpinken al jouw spullen en zelfs die van je schoonmoeder. Het koffervolume van 565 liter vergroot tot 1.680 liter. Het absolute toppunt is dat je de kofferklep kunt openen … met de voet. Je moet alleen je voet onder de bumper bewegen en de klep gaat open. Sesam open u!

Motor

Tussen de zuinige 2.0 TDI met 163 of 177 pk en de krachtige V6 TDI in de Quattro-versie met 245 pk, vinden we en 3.0 V6 TDI met 204 paarden. Die kun je naar wens koppelen aan een manuele versnellingsbak of een Multitronic-automaat die de overbrenging voortdurend varieert. Zijn werking kun je gemakkelijk samenvatten: de bak heeft ontelbaar veel versnellingen en laat de motor altijd bij het optimale toerental draaien door rekening te houden met de stand van het gaspedaal.

Concurrentie van beneden

Deze toegeknepen drieliter V6 heeft niet de longinhoud om de grote V6 met 245 pk en half vrachtwagenkoppel achterna te snellen. De kleine 2.0 TDI viercilinder komt, op papier althans, aardig in de buurt: 177 tegenover 204 pk en 380 tegenover 400 Nm in de V6. De verschillen in prestaties zijn dan ook miniem. Hetzelfde geldt voor het verbruik: 0,1 l/100 km in het voordeel van de kleinste. Wie zegt dat grote motoren veel verbruiken?

Op de weg is het verschil duidelijk: de zachtheid van de V6, de mooie klank en zijn koppel vanaf de laagste toeren geven hem de eerste prijs qua loopcultuur. Een zescilinder, dat blijft toch iets bijzonders. Ook qua prijs trouwens, want de kloof met de viercilinder is 5.000 euro groot. Veel geld voor twee cilinders, denk je misschien.

Echt sportief?

Audi maakt van sportiviteit zijn paradepaardje. Maar vergis je niet, de A6 blijft vooral een grote berline. Zijn rechtuitstabiliteit is dus verbluffend, hij rijdt als een locomotief. In grote bochten is evenmin reden tot bezorgdheid. In krappe bochten voelt de A6 zich logischerwijze minder in zijn sas, maar het blijft uitstekend tenzij bij het uitgaan van de bocht. De Quattro-versie is op dat vlak meer aangewezen. Het is vrij eenvoudig om in de voorwielaangedreven A6 gripgrens te overschrijden, zeker op een natte of vettige ondergrond. Een duw op het rechterpedaal en hop, het ESP-lampje flikkert.

De Audi A6 verslindt snelwegen. Kies je voor de Quattro-versie en hij heerst over alle wegen, maar daarvoor betaal je helaas een forse prijs.

Comfort

In tegenstelling tot de Mercedes E-Klasse, die je onderdompelt in het comfort van zijn zachte ophanging, laat de Audi A6 er geen twijfel over bestaan dat je over asfalt rijdt. Dit hardere comfort wordt alleen storend op slechte wegen, waar de combinatie tussen banden met een laag profiel en de Duitse ophanging je ruggengraat door elkaar schudt.

Laten we niet ondankbaar zijn, je moet al echt verwaand zijn om de A6 oncomfortabel te vinden. De ruimte is schitterend, de afwerking staat aan de top (zoals altijd bij Audi), de klimaatregeling blaast verfijnd en de geluiddemping is absoluut perfect. Zet de geluidsinstallatie uit en er heerst stilte zoals in een kathedraal. Prachtig.

Het toppunt van het spektakel is ongetwijfeld de technologie en het infotainmentsysteem met internetverbinding, Google-zoekfunctie, knappe lay-out, USB- en iPod-verbindingen, enzovoort. Het beste in zijn soort en met een foutloze ergonomie.

Prijzen, uitrusting, verbruik

Een zuinige drieliter, het bestaat. Tenminste zolang je niet bij elke acceleratie het onderste uit de kan haalt. Gemiddeld moet je rekenen op ongeveer 7,5 l/100 km, met een vlotte maar niet bijzonder ecologische rijstijl. Een benijdenswaardig resultaat.

Wat de prijzen betreft, bestaat er een A6 Avant diesel die net onder de grens van 40.000 euro blijft. Maar om toe te treden tot de zachte wereld van deze 3.0 TDI Multitronic rekent Audi 47.370 euro zonder opties. En daar begint de prijs op te lopen: de optielijst is eindeloos en pittig. Het is moeilijk om te weerstaan aan enkele aantrekkelijke snufjes, zoals de symfonische Bang & Olufsen van verduiveld goede kwaliteit (7.163 euro). We betreuren de typisch Duitse krenterigheid: de snelheidsregelaar, de elektrisch wegklapbare spiegels of de antidiefstalbouten staan op de optielijst.

Conclusie

De A6 Avant gooit zijn lijn niet helemaal om en dat is des te beter. Hij blijft veilig, technologisch geavanceerd en elegant en verfijnt bepaalde aspecten zoals de ruimte, het verbruik en de functionaliteit. Kortom, van uitstekende makelij. Let op dat je de juiste keuze maakt: de 2.0 TDI voor zuinigheid, de 3.0 TDI Quattro voor absolute suprematie. Tussen die twee heeft de 3.0 TDI met 204 pk moeite om zich te onderscheiden.