Recent bekeerde Audi de sportieve S-versie van zijn grote coupé tot de diesel. Als alternatief voor deze S7 TDI biedt Audi nu twee andere varianten aan bovenaan het gamma van zijn A7 Sportback: de plug-in hybride 55 TFSI e en de RS7. Klanten die niet geïnteresseerd zijn in de 3.0-V6 diesel van de S7 kunnen voortaan dus ook kiezen voor de 2.0-turbobenzinemotor gecombineerd met een elektromotor in de 55 TFSI e, of zelfs voor de 4.0-V8 biturbo van de RS7 gaan.
367 of 600 pk
Beide modellen maken prestaties van de bovenste plank mogelijk, maar de RS7 Sportback is uiteraard de meest explosieve van het aanbod. Zijn 4.0-V8 biturbo ontwikkelt 600 pk en een koppel van 800 Nm, waarmee hij de sprint van 0 naar 100 km/u reduceert tot een formaliteit die in slechts 3,6 seconden achter de rug is. De 55 TFSI e moet zich echter ook niet schamen voor zijn prestaties. Zijn systeemvermogen piekt op 367 pk en het koppel op 500 Nm. Daarmee kan hij de 100 km/u aantikken in 5,7 seconden.
Plug-in of microhybride
Beide modellen zijn hybrides, maar het niveau van hun hybridisering verschilt sterk. De RS7 houdt het bij een micro-hybride systeem onder 48 volt waardoor hij met uitgeschakelde verbrandingsmotor in vrijloop kan uitrollen bij snelheden van 55 tot 160 km/u. Dat maakt volgens Audi toch een verbruikswinst van 0,8 l/100 km mogelijk. De 55 TFSI e van zijn kant heeft een lithium-ionbatterij van 14,1 kWh waarmee hij zo’n 40 kilometer puur elektrisch kan rijden, en dat tot 135 km/u.
81.950 of 127.950 euro
De bestelboekjes voor de A7 Sportback 55 TFSI e quattro zijn nu al geopend en bij ons ligt de startprijs op 81.950 euro. De RS7 Sportback, die bij ons wordt verwacht in het eerste trimester van 2020, speelt in een heel ander prijssegment: zijn basisprijs ligt namelijk op 127.950 euro.