Laat ons maar meteen zeggen dat de hybridisering van de Ram niet bepaald radicaal is. Verwacht dus geen viercilindertje en een vette batterij, want de aanpassingen zijn eerder subtiel. Het eTorque-systeem waar de Ram voor kiest is een soort milde hybridisering waarbij de alternator wordt vervangen door een elektromotor van 12 kW, die wordt gevoed door een batterij van 0,43 kWh onder een spanning van 48 volt.

20190916084148ram1.jpg

Slecht nieuws…

Gezien de bescheiden specificaties van dit geheel kan de Ram geen aanspraak maken op een zuiver elektrische modus om bijvoorbeeld in de stad rond te rijden. De bedoeling van het systeem is eerder om de werking van het stop-start wat soepeler te maken en de verbrandingsmotor te ondersteunen. En die verbrandingsmotor is nog steeds de goede oude 5.7-V8 Hemi, een krachtbron die waarschijnlijk het tijdperk van de dinosauriërs nog heeft meegemaakt en waarvan het geroffel liefhebbers van het genre sterk aanspreekt.

20190916084148ram3.jpg

En goed nieuws

De batterij doet niets af aan de laadruimte: ze zit achter de achterbank en er is nog steeds plaats voor een bij ons zo populaire lpg-installatie. De winst in verbruik is niet bepaald overdreven, met volgens het merk een verbetering van een dikke 10 procent, maar het scheelt toch weer een paar liter tegen het eind van de maand. Tot slot kunnen we nog melden dat de Ram eTorque verkrijgbaar is met alle uitrustingsniveaus.

20190916084149ram2.jpg